Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Looking at items whilst in Salaah

Looking at items whilst in Salaah

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1.While perfrming any namaz if one looks accidentally OR deliberately in the mirror in front of him, whether his salat is still valid.

2. If somebody while performing namaz looks/checks at his/her watch/mobile/any other article lying in front of him or watch on his wrist, accidentally/deliberately, wether his salat is valid.

3. if somebdy performs salat while  his sleeves or pants are rolled?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Salaah is a means of communicating with Allah. One should therefore display the greatest amount of respect in Salaah. It is for that reason, Shari’ah has emphasised on concentration (Khushoo’) in Salaah. 

Allah Taala says:

قد أفلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خشعون

سورة مؤمنون آية 1

“Surely the Believers have succeeded, those Believers who maintain concentration in their Salaah

It is therefore advisable to perform Salah in a place where there are no distractions.1 

2. It is makrooh (disliked) to look at a watch, phone or any item deliberately. However if it is done accidently it will not be makrooh.2

3. It is makrooh(disliked) to pray Salah in a garment if the sleeves are folded above the elbows.3

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

________________

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 634)1

قال في البحر: والصحيح عدمه اتفاقا لعدم الفعل منه ولشبهة الاختلاف. قالوا: ينبغي للفقيه أن لا يضع جزء تعليقه بين يديه في الصلاة لأنه ربما يقع بصره على ما فيه فيفهمه فيدخل فيه شبهة الاختلاف اهـ أي لو تعمده لأنه محل الاختلاف

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 634)2

(ولا يفسدها نظره إلى مكتوب وفهمه) ولو مستفهما وإن كره قوله ولو مستفهما) أشار به إلى نفي ما قيل إنه لو مستفهما تفسد عند محمد.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 634)

 (قوله وإن كره) أي لاشتغاله بما ليس من أعمال الصلاة، وأما لو وقع عليه نظره بلا قصد وفهمه فلا يكره ط 

Fatawa Mahmoodiyyah Volume 6 Page 606 Farooqiyyah

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 640)3

وقيد الكراهة في الخلاصة والمنية بأن يكون رافعا كميه إلى المرفقين. وظاهره أنه لا يكره إلى ما دونهما. قال في البحر: والظاهر الإطلاق لصدق كف الثوب على الكل اهـ ونحوه في الحلية، وكذا قال في شرح المنية الكبير: إن التقييد بالمرفقين اتفاقي. قال: وهذا لو شمرهما خارج الصلاة ثم شرع فيها كذلك، أما لو شمر وهو فيها تفسد لأنه عمل كثير

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 106)

وَفِي الْخُلَاصَةِ وَمُنْيَةِ الْمُصَلِّي قَيَّدَ الْكَرَاهَةَ بِأَنْ يَكُونَ رَافِعًا كُمَّيْهِ إلَى الْمِرْفَقَيْنِ وَظَاهِرُهُ أَنَّهُ لَا يُكْرَهُ إذَا كَانَ رَفْعُهُمَا إلَى مَا دُونَهُمَا وَالظَّاهِرُ الْإِطْلَاقُ لِصِدْقِ كَفِّ الثَّوْبِ عَلَى الْكُلِّ. اهـ

الفتاوى الهندية (1/ 106)

وَلَوْ صَلَّى رَافِعًا كُمَّيْهِ إلَى الْمِرْفَقَيْنِ كُرِهَ. كَذَا فِي فَتَاوَى قَاضِي خَانْ

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 640)

(و) كره (كفه) أي رفعه ولو لتراب كمشمر كم أو ذيل (وعبثه به) أي بثوبه (وبجسده) للنهي إلا لحاجة ولا بأس به خارج صلاة (وصلاته في ثياب بذلة) يلبسها في بيته (ومهنة) أي خدمة، إن له غيرها وإلا لا

Fatawa Rahimiyyah Volume 5 Page 139 Darul Ishaat

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: