Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » 1. Delaying Asr Salaah. 2. Praying Salaah In a room with women.

1. Delaying Asr Salaah. 2. Praying Salaah In a room with women.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If one began his asr Salah before the makrooh time began but finished it when the makrooh time had started is he sinful? He wanted to say the durood and dua before finishing the Salah so it ended up going into this time. 

Also if a person started his salah in a room in which a non mahram women was sitting and another brother was praying (the women walked in while a group of us were praying,  and the room is in a university and is designed for other religions too) would he be sinful as there is not other assigned room to pray and he didn’t think to pray later when she was gone. 

Also I have been praying in this room 3 other times and females have walked into the room (one was non Muslim I think) should i stay in my salah or pray later if I can? and should i advise the sisters to not stay if they see me or any other brother praying. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. Make an effort to perform the entire Salaah in the Sunnah time. If the Salaah ended in the makrooh time, make istigfaar(seek repentance)1
  1. Salaah in a multi religious room like in the university or airport etc. is performed due to limited options. If one performs Salaah and females enter, continue with the Salaah. Keep your gaze lowered and avoid intermingling to the best of your ability.

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________________________

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 53) 1

(والمستحب) للرجل (الابتداء) في الفجر (بإسفار والختم به) هو المختار بحيث يرتل أربعين آية ثم يعيده بطهارة لو فسد وقيل يؤخر جدا لان الفساد موهوم (إلا لحاج بمزدلفة) فالتغليس أفضل كمرأة مطلقا، وفي غير الفجر الافضل لها انتظار فراغ الجماعة (وتأخير ظهر الصيف) بحيث يمشي في الظل (مطلقا) كذا في المجمع وغيره: أي بلا اشتراط شدة حر

وحرارة بلد وقصد جماعة، وما في الجوهرة وغيرها من اشتراط ذلك منظور فيه (وجمعة كظهر أصلا واستحبابا) في الزمانين لانها خلفه (و) تأخير (عصر) صيفا وشتاء توسعة للنوافل (ما لم يتغير ذكاء) بأن لا تحار العين

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (1/ 515)

 حدثنا أبو هاني عبد الحميد بن عبد الله بن محمد بن هاني قال: حدثنا حرمي بن عمارة بن أبي حفصة، قال عبد الواحد بن نفيع الكلابي: سمعت عبد الله بن رافع بن خديج رضي الله عنه يقول: حدثني أبي “أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر بتأخير العصر ويدل عليه حديث أبي مسعود رضي الله عنه “أن رسول الله صلي الله عليه وسلم كان يصلي العصر والشمس بيضاء مرتفعة وعن أنس رضي الله عنه “كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي العصر والشمس بيضاء محلقة فإن قيل: روي عن أنس رضي الله عنه “أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي العصر والشمس مرتفعة حية، فيذهب الذاهب إلى العوالي، والشمس مرتفعة”.

الاختيار لتعليل المختار (1/ 40)

وَتَأْخِيرُ الْعَصْرِ مَا لَمْ تَتَغَيَّرِ الشَّمْسُ

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 41)

 وتأخير العصر مالم تتغير الشمس في الصيف والشتاء ” لما فيه من تكثير النوافل لكراهتها بعده

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (1/ 527)

لاثة أوقات لا يصلى فيها نقل ولا فرض: عند طلوع الشمس, وعند الزوال, وعند الغروب, إلا عصر يومه عند الغروب

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 54)

وغروب، إلا عصر يومه) فلا يكره فعله

Fatawa Rahimiyyah Volume 4 Page 78 Darul Ishaat

Fatawa Mahmoodiyyah Volume 5 Page 370 Farooqiyyah

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: