Is it permissible to create software for sports management?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

 

I am about to create a software product specifically for Sports Management which will have features like player registration,Team Management,Recording Scores and Track Players peformance. I would like to know if developing such software is according to shariah and income generated from selling such a product is Halal

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Yes, it is permissible and the income will be halal as long as the software is designed for “general” sports management because such a software would serve a dual purpose. Serving a dual purpose here would mean that there is a possibility of this software being used for permissible or impermissible sports.

If the software is designed for a specific sport then that sport would have to be permissible. Certain sports are permissible (such as those played for the right reasons, have no impermissible elements, etc.) while other types of sports are either impermissible or detested (such as those where the awrah is exposed, have no religious or worldly benefit, etc). [i][ii][iii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Sohail ibn Arif,
Student Darul Iftaa
Chicago, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

و) كره (كل لهو) لقوله – عليه الصلاة والسلام – «كل لهو المسلم حرام إلا ثلاثة ملاعبته أهله وتأديبه لفرسه) [i]  ومناضلته بقوسه» (قوله وكره كل لهو) أي كل لعب وعبث فالثلاثة بمعنى واحد كما في شرح التأويلات والإطلاق شامل لنفس الفعل، واستماعه كالرقص والسخرية والتصفيق وضرب الأوتار من الطنبور والبربط والرباب والقانون والمزمار والصنج والبوق، فإنها كلها مكروهة لأنها زي الكفار

 رد المحتار، ٦/ ٣٩٥

 

وفي القهستاني عن الملتقط من لعب بالصولجان يريد الفروسية يجوز وعن الجواهر قد جاء الأثر في رخصة [ii]

المصارعة لتحصيل القدرة على المقاتلة دون التلهي فإنه مكروه

 المرجع السابق، ٦/ ٤٠٢

 

[iii] أقول: قدمنا عن القهستاني جواز اللعب بالصولجان وهو الكرة للفروسية وفي جواز المسابقة بالطير عندنا نظر وكذا

في جواز معرفة ما في اليد واللعب بالخاتم فإنه لهو مجرد وأما المسابقة بالبقر والسفن والسباحة فظاهر كلامهم الجواز ورمي البندق والحجر كالرمي بالسهم، وأما إشالة الحجر باليد وما بعده، فالظاهر أنه إن قصد به التمرن والتقوي على الشجاعة لا بأس به (قوله والبندق) أي المتخذ من الطين ط ومثله المتخذ من الرصاص (قوله وإشالته باليد) ليعلم الأقوى منهما ط (قوله والشباك) أي المشابكة بالأصابع مع فتل كل يد صاحبه ليعلم الأقوى كذا ظهر لي (قوله ومعرفة ما بيده من زوج أو فرد واللعب بالخاتم) سمعت من بعض فقهاء الشافعية أن جواز ذلك عندهم إذا كان مبنيا على قواعد حسابية مما ذكره علماء الحساب في طريق استخراج ذلك بخصوصه لا بمجرد الحزر والتخمين.
أقول: والظاهر جواز ذلك حينئذ عندنا أيضا إن قصد به التمرن على معرفة الحساب.

المرجع السابق، ٦/ ٤٠٤ 

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar