1

May I change to the Hanafi mazhab due to the difficulty I am experiencing?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org
Facebooktwitterpinteresttumblrmail

My great grand father came from yemen to india.in yemen shafai maslak is followed.hence my father is shafai.i used to do rafayadien and fold my hands above the navel in namaz.in my city there is no shafai masjid and madrsa.i found difficult to follow shafai due to reason mention above.so i adopted hanafi maslak.my father knows that i follow hanafi maslak but he has no objection.my questions are1.have i commited sin by changing maslak in conditions mention above?2.which maslak should i follow now hanfai or shafai?

Ad by Muslim Ad Network

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

There are certain conditions that must be met before changing a mazhab. Imam Shi’raani Rahimahullah mentions that he has seen the answer of Imam Suyuti Rahimahullah when he was inquired about moving from one mazhab to another. Amongst the conditions that were mentioned, he said:

“That his change is due to some reason related to his deen….for example, he is a person without any juridical knowledge and he has attempted to gain something from his knowledge but to no avail. Then he found a mazhab which was easier for him in the sense that he knows he will find quick assistance and juridical knowledge. For such a person, it is necessary to change his mazhab and it is incorrect to remain as a follower of his actual mazhab..[1]

Accordingly, in your situation, since it was difficult for you to practice upon the Shafi’ee mazhab due to the lack of sources, it was permissible and recommended for you to adopt the Hanafi school of thought completely and not partially. Furthermore, this change is not due to merely following your passion and desire. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] قال الشعرانی: ورایت بخط الشیخ جلال الدین سیوطی رحمہ اللہ ما نصہ حین سئل عن الانتقال من مذھب الی اخر: الذی اقول بہ ان للمنتقل احوالا۔۔۔الثانی: ان یکون انتقالہ لغرض دینی۔۔۔(ک)ان یکون عاریا من الفقہ وقد اشتغل بمذھبہ فلم یحصل منہ علی شیئ، ووجد مذھب غیرہ اسھل علیہ بحیث ہرجو سرعة ادراکہ، والتفقہ فیہ، فھذا یجب علیہ الانتقال قطعا، ویحرم علیہ التوقف۔۔۔الاستمرار علی الجہل

[مقدمة اعلاء السنن فوائد فی علوم الفقہ، الفائدة الحادیة عشر، ذکر الشروط الثلاثة لجواز الانتقال من مذھب الی مذھب اخر، ج۲۰، ص۲۹۳، ادارة القران]

[2] وقال صاحب جامع الفتاوی من الحنفیة: یجوز للحنفی ان ینتقل الی مذھب الشافعی وبالعکس لکن بالکلیة، اما فی مسئلة واحدة فلا یمکن

[مقدمة اعلاء السنن فوائد فی علوم الفقہ، الفائدة الحادیة عشر، ذکر الشروط الثلاثة لجواز الانتقال من مذھب الی مذھب اخر، ج۲۰، ص۲۹۳، ادارة القران]

 

وقال بعضھم: لیس لعامی ان یتحول من مذھب الی مذھب حنفیا کان او شافعیا (ای لکون انتقالہ مبنیا علی التشہی والتلہی غالبا، والتلہی بالمذھب حرام بالاجماع)

[مقدمة اعلاء السنن فوائد فی علوم الفقہ، الفائدة الحادیة عشر، ذکر الشروط الثلاثة لجواز الانتقال من مذھب الی مذھب اخر، ج۲۰، ص۲۹۳، ادارة القران]

 

۔۔۔انما ینتقل لغرض دنیوی او شہوة نفس لما فی المذاھب الاخر من الرخصة فی بعض المسائل الذی قد ابتلی بہ المنتقل، وھذا ھو منشا ترک التقلید جملة، وقد مر ان التلہی بالاحکام حرام بالنص والاجماع

[مقدمة اعلاء السنن فوائد فی علوم الفقہ، الفائدة الحادیة عشر، ذکر الشروط الثلاثة لجواز الانتقال من مذھب الی مذھب اخر، ج۲۰، ص۲۹۵، ادارة القران]

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar



Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!