Home » Hanafi Fiqh » AnswersToFatawa » Can I work as a consultant for a consultation firm  

Can I work as a consultant for a consultation firm  

Answered as per Hanafi Fiqh by AnswersToFatawa

Salaamalikom,

I am a MSc FInancial Management student in the Netherlands. I have some issues (halal/ haram) with selecting an appropriate start for my future profession. I am interested in corporate finance, corporate valuation, private equity, and mergers and acquisitions. However, except for working in prohibited sectors (gambling, alcohol, etc.), I do not know whether working in these abovementioned areas of finance is allowed (halal) because, although the focus is not debt, they also deal with interest bearing instruments (e.g. to calculate value of corporations, increase equity value, etc.). With regard to this topic, I have the following two questions:

  1. Context: I will be working as a consultant for a consulting firm. Firm A wants to acquire firm B, and therefore firm A asks us, the consulting firm, for advice on how to do it. My job would then be to analyze firm B, make calculations about its value and while doing this, I would have to look at their financial position, that might include financial instruments such as debt, equity, interest bearing bonds). Ultimately, I would help within the team to come up with a calculated value of firm B, and an advice towards firm A on how to structure the deal to takeover firm B (eventually advice such as paying for the value with cash30%, debt20%, and shares 50%). To what extent is this kind of advice work permitted in Islam?
  1. Same question as before, but in this context, I would be working for a Private Equity firm, which would be firm A in the latter question. I would do the same, but in this context, we as a team, would do everything and ultimately takeover firm B with the purpose of selling it again over 5 years when its value is increased. Is this permissible?

Thank you for your consideration and answers.

Salaamalikom,

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to our understanding you will be required in both situations to analyse firm B and calculate it’s value by evaluating their financial instruments. This is permissible[1]. Merely evaluating a company based on its financial instruments does not constitute assistance in sin. However, active participation in dealing with bonds, interests etc. will be prohibited.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hafizurrahman Fatehmahomed

Student Darul Iftaa
Netherlands

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

[1]

سنن الترمذي ت شاكر (3/ 504)

عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا، وَمُوكِلَهُ، وَشَاهِدَيْهِ، وَكَاتِبَهُ»

فتح الباري لابن حجر (4/ 314)

وَقَالَ بن التِّينِ لَيْسَ فِي حَدِيثَيِ الْبَابِ ذِكْرٌ لِكَاتِبِ الرِّبَا وَشَاهِدِهِ وَأُجِيبَ بِأَنَّهُ ذَكَرَهُمَا عَلَى سَبِيلِ الْإِلْحَاقِ لِإِعَانَتِهِمَا لِلْآكِلِ عَلَى ذَلِكَ وَهَذَا إِنَّمَا يَقَعُ عَلَى مَنْ وَاطَأَ صَاحِبَ الرِّبَا عَلَيْهِ فَأَمَّا مَنْ كَتَبَهُ أَوْ شَهِدَ الْقِصَّةَ لِيَشْهَدَ بِهَا عَلَى مَا هِيَ عَلَيْهِ لِيَعْمَلَ فِيهَا بِالْحَقِّ فَهَذَا جَمِيلُ الْقَصْدِ لَا يَدْخُلُ فِي الْوَعِيدِ الْمَذْكُورِ وَإِنَّمَا يَدْخُلُ فِيهِ مَنْ أَعَانَ صَاحِبَ الرِّبَا بِكِتَابَتِهِ وَشَهَادَتِهِ فَيُنَزَّلُ مَنْزِلَةَ مَنْ قَالَ إِنَّمَا البيع مثل الرِّبَا

اس حدیث سے پتہ چلا کہ جس طرح سود کا معاملہ کرنا ناجائز اور حرام ہے اسی طرح سود کے معاملے میں دلالی کرنا حساب کتاب لکہنا بہی جائز ہے- اس حدیث کی بنیاد پر یہ فتوی دیا جاتا ہے کہ آج کل بینکوں کی ملازمت جائز نہیں- کیونکہ  اس کی وجہ سے آدمی کسی نہ کسی دربے میں سود کے معاملات میں ملوث ہوجا تا ہے –

وکاتبہ

اس کی تفصیل میں حافظ ابن حجر نے یہ لکہا ہے کہ کاتب سود سے مراد وہ شخص ہے جو کہ عقد سود کے وقت سود وغیرہ کا حساب لکہ کر عاقدین میں معاونت کرتا ہے، وہ اس وعید میں داخل ہے-  لیکن اگر کوئی شخص عقد سود کے انعقاد کے وقت یہ حساب و کتاب نہیں لکہتا بلکہ عقد کے بعد جب وہ پچہلے عرصہ کی تمام حسابات اور کارگزاری اور رپورٹیں وغیرہ لکہتا ہے گو اس کے ذیل میں سود کے حسابات بہی اسے لہنے پڑ تے ہیں، غرض یہ کہ اس حساب و کتاب سے عقد سود مین معاونت نہیں ملتی، تو وہ شخص اس وعید میں داخل نہیں ہو گا- اگر اس تفصیل کو پیش نظر رکہا جاۓ تو اس سے ان حضرات کی الجہن دور ہو سکتی ہے جن کا کام اکاؤنٹس اور آڈٹ وغیرہ کا ہے، ان لوگوں کو مختلف فرموں، اداروں اور کمپنیوں کے پورے سال کے حسابات لکہنے پڑتے ہیں اور اس کی چیکنک کرنی ہوتی ہے، اس میں انہیں سود وغیرہ جس کا کمپنی نے عقد کیا ہو تا ہے، اسے بہی لکہنا پڑتا ہے، لیکن ان کا یہ لیکہنا محض ایک سالانا رپورٹ اور کار گزاری کی حیثیت رکہتا ہے، اس سے کمپنی کی سودی لین دین میں کوئی معاونت نہیں ہو تی- لہذا یہ حضرات اس وعید میں داخل نہیں ہوں گے-  (تقریر ترمذی، ج1، ص39 )

The source link of this answer has been removed. It was originally collected from Answerstofatawa.com, which no longer functions.

This answer was collected from AnswersToFatawa.com, which no longer exists. It was established by Moulana Hafizurrahman Fatehmahomed. He graduated from Jamiatul Ilm Wal Huda, Blackburn, UK with a distinction in Alimiyyah degree. He thereafter traveled to Darul Iftaa Mahmudiyyah, Durban, South Africa, to train as a Mufti under Mufti Ebrahim Desai (rah) and Mufti Husain Kadodia.

Read answers with similar topics: