Bedroom Fiqh: Clarifications on a Previous Post

Answered by Shaykh Amjad Rasheed

I recently read in one of your answers that it is permissible for husband and wife to stimulate each other by using their mouths and tongues on each other’s genitals. You then conditioned this permissibility by saying that, “Someone who does what has been mentioned above should avoid filth if it is present on the private parts.” I have a number of questions on this point:

  1. By “should”, do you mean it is obligatory to do so?
  2. Are ejaculate [m: Ar. maniyy, cf. Reliance, e10.4], pre-ejaculate [m: Ar. madhy, cf. Reliance, e10.5(1)], and other fluids that exit the male and female private parts included in what must be avoided?
  3. What exactly is meant by “avoid”? Does it mean not swallowing or does it also mean avoiding contact?
  4. If, by “avoid”, you mean avoiding contact, then this effectively renders these acts forbidden since it is almost impossible to avoid contact with these fluids since pre-ejaculate (Ar. madhy), for example, will inevitably be present in such a situation.
  5. Are these acts disliked (makruh) or contrary to the sunnah?



Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلم أما بعد

(1) Yes, it is obligatory to avoid filth (meaning to touch it when it is moist or when the one touching it is moist) except when one needs to. Otherwise, this would be considered smearing oneself with filth, which is forbidden.

(2) Ejaculate (Ar. maniyy) is pure, so it is not necessary to avoid. However, swallowing it is forbidden because it is considered repulsive. As for pre-ejaculate (Ar. madhy) and other fluids that exit the private parts, they are filthy, and must be avoided as described above.

(3) “Avoiding [h: filth]” means avoiding direct skin contact with any part of the body, whether by swallowing or by touching.

(4) What the scholars have explicitly mentioned is that these acts are permitted between husband and wife. However, they are only permitted if one avoids contact with filth because there is no need [h: to touch the filth] in this case. So if one wants to perform such an act, he or she must stay away from filth. [h: As for the objection that the condition of avoiding filth effectively renders these acts impermissible, it is not true because] not everyone immediately excretes pre-ejaculate (Ar. madhy); rather, people have differing natures in this regard.

(5) What is explicitly mentioned in the texts is that these acts are permissible. I have not seen anyone mention that they are disliked or better not to do (Ar.khilaf al-awla), and Allah knows best.

Amjad Rasheed
Amman, Jordan

(Translated by Moustafa Elqabbany and Hamza Karamali)

 

السؤال : قرأت قبل قليل في أحد أجوبتكم أنه يجوز للزوجين أن يستعملوا أفواههم و ألسنتهم على فرج الزوج الآخر لتحريك شهوته ( أو شهوتها ) ، ثم قيدتم هذا الجواز بقولكم “ينبغي لمن يفعل ما ذكر في السؤال أن يحترز من النجاسة إن كانت على الفرج” ، عندي عدة أسئلة على هذه النقطة : أولا : هل عنيتم بقولكم ” ينبغي” “يجب” ؟ ، ثانيا : هل المني والمذي وغيرهما من المائعات التي تخرج من فرج الرجل والمرأة داخل في وجوب الاحتراز ؟ ثالثا : ما معني “الاحتراز” بالضبط ؟ هل يعني عدم الإبتلاع فقط أم عدم المس ؟ رابعا : إن عنيتم بالاحتراز عدم مس المائعات النجسة فهذا يجعل هذه الأفعال من جنس الأفعال المحرمة لأن عدم مسها قريب من المستحيل لأنه لا بد أن يخرج المذي مثلا من الفرج في هذه الحالة . خامسا : هل هذه الأفعال مكروهة أو خلاف السنة ؟ الجواب : أولاً : نعم يجب الاحتراز عن النجاسة بمعنى عدم لمسها مع وجود الرطوبة فيها أو في اللامس لها إلا لحاجة ، وإلا فهو تضمخ بالنجاسة وهو حرام .ثانياً : المني طاهر فلا يجب الاحتراز منه ، لكن يحرم بَلْعُه لأنه قذر . أما المذي وغيره مما يخرج من الفرج فهو نجس فيجب الاحتراز منه كما مرَّ . ثالثاً : المراد بالاحتراز من النجاسة عدم مباشرتها بأي جزء من البدن سواء باللمس أو الابتلاع . رابعاً : الذي نصَّ عليه العلماء جواز فعل ما ذكر في السؤال بين الزوجين لكن هذا مقيد كما علم بعدم مباشرة النجاسة ؛ لأنه لا حاجة هنا ، فإذا أراد الشخص فعله فلا بدَّ له من مجانبة النجاسة ، وليس كل الناس يسرع منهم خروج المذي ، فالعادات فيه مختلفة . خامساً : المصرح به في الكتب هو الجواز ولم أرَ من قيده بالكراهة أو خلاف الأولى ، والله أعلم .