Home » Shafi'i Fiqh » Qibla.com » How can you say that building on graves is permitted?

How can you say that building on graves is permitted?

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

How can you say that building on graves is permitted?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Wa alaikum assalamu wa rahmatullah,

The objection itself has been answered previously on www.sunnipath.com.

With this, you can also find the fatwa of Shaykh Muhammad Qaylish, a capable Hanafi faqih, and hadith scholar from Halab, and the clear references to the Hashiya of Ibn Abidin, where the position of permissibility is mentioned as one of the sound positions within the Hanafi school–though the majority permission is impermissibility of building on graves. It was the position chosen by Imam Tumurtashi in his Tanwir al-Absar, and confirmed by him in his commentary Minah al-Ghaffar (of which Shaykh Salah Abu’l Haajj gifted me a manuscript), and other later Hanafi scholars. Imam Haskafi did not differ on this in his commentary on the Tanwir, al-Durr al-Mukhtar.

As such, it is not a matter where condemnation is allowed, as the position that building on grave is permissible is an established position both within the Hanafi school and in other schools of Sunni law.

At the same time, the way of my teachers is to act on the stronger position–not building, but allowing reinforcement on the sides, as Shaykh Qaylish explained in his answer.

Also see:

Is it permitted to build on graves? (Shaykh Amjad Rasheed; Shafii school)

The benefits of visiting graveyards, and the graves of the righteous

Praying in mosques with graves, praying towards a grave

And Allah alone gives success.

Wassalam,

Faraz Rabbani

قال الإمام التمرتاشي في تنوير الأبصار: ولا يرفع عليه بناء . وقيل : لا بأس به , وهو المختار قال الإمام الحصكفي في الدر المختار: ( ولا يرفع عليه بناء . وقيل : لا بأس به , وهو المختار ) كما في كراهة السراجية . قال خاتمة المحققين سيدي محمد أمين ابنُ عابدين (رحمه الله تعالى): ( قوله ولا يرفع عليه بناء ) أي يحرم لو للزينة , ويكره لو للإحكام بعد الدفن , وأما قبله فليس بقبر إمداد . وفي الأحكام عن جامع الفتاوى : وقيل لا يكره البناء إذا كان الميت من المشايخ والعلماء والسادات ا هـ قلت : لكن هذا في غير المقابر المسبلة كما لا يخفى ( قوله : وقيل : لا بأس به إلخ ) المناسب ذكره عقب قوله : ولا يطين لأن عبارة السراجية كما نقله الرحمتي ذكر في تجريد أبي الفضل أن تطيين القبور مكروه والمختار أنه لا يكره ا هـ وعزاه إليها المصنف في المنح أيضا . وأما البناء عليه فلم أر من اختار جوازه . وفي شرح المنية عن منية المفتي : المختار أنه لا يكره التطيين . وعن أبي حنيفة : يكره أن يبني عليه بناء من بيت أو قبة أو نحو ذلك , لما روى جابر { نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن تجصيص القبور , وأن يكتب عليها , وأن يبنى عليها } رواه مسلم وغيره ا هـ نعم في الإمداد عن الكبرى : واليوم اعتادوا التسنيم باللبن صيانة للقبر عن النبش , ورأوا ذلك حسنا . وقال صلى الله عليه وسلم { ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن } . ا هـ .

 

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: