Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Growing the beard to the length of one fist

Growing the beard to the length of one fist

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Which part of the beard is it wajib to keep a fist, is it from your jaw all the way round to your other jaw or is it just along the bone that runs along the chin?

Bismillaah

A: The Fuqaha have stated that it is waajib to grow the beard to the extent of one fist from all sides. The hair on the cheek does not form part of the beard. The beard is that hair which grows on the jaw bone and commences from the middle of the ear.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ولا يحلق شعر حلقه وعن أبي يوسف رحمه الله تعالى لا بأس بذلك ولا بأس بأخذ الحاجبين وشعر وجهه ما لم يتشبه بالمخنث كذا في الينابيع (الفتاوى الهندية 1/ 37-38)

قال الشامي : قوله ( جميع اللحية ) بكسر اللام وفتحها نهر وظاهر كلامهم أن المراد بها الشعر النابت على الخدين من عذار وعارض والذقن (رد المحتار 1/100)

واللحية في الاصطلاح ، قال ابن عابدين : المراد باللحية كما هو ظاهر كلامهم الشعر النابت على الخدين من عذار ، وعارض ، والذقن

العذار :

العذاران كما في لسان العرب : جانبا اللحية ، وكان الفقهاء أكثر تحديدا للعذار من أهل اللغة ، فقد فسره ابن حجر الهيتمي من الشافعية ، وابن قدامة والبهوتي من الحنابلة بأنه الشعر النابت على العظم الناتئ المحاذي لصماخ الأذن ( أي خرقها ) يتصل من الأعلى بالصدغ ، ومن الأسفل بالعارض …

العارض :

العارض في اللغة : الخد ، وعارضتا الإنسان : صفحتا خديه . وعند الفقهاء العارض الشعر النابت على الخد ويمتد من أسفل العذار حتى يلاقي الشعر النابت على الذقن ، قال ابن قدامة : العارض هو ما نزل عن حد العذار ، وهو الشعر النابت على اللحيين (الموسوعة الفقهية 35/ 222-223)
فتاوى محمودية 27/ 505

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: