Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Reconciling after after one talaaq

Reconciling after after one talaaq

Q: I am writing to you with a lot of hope that I will be guided in the most Islamic way Insha Allah. My husband and I were married for the past 11 years. Last month on 16 November 2013 my husband gave me a talaaq the on phone, but he did not identify any witness or even mention them. Before talaaq me and my husband were not in contact at all. We had a fight and in anger I told him not to show me his face till
he does not start speaking the truth (as in every matter my husband has a bad habit of lying). He left my parents house in anger and for the next 6 months didn’t try to contact me. He just wrote a letter to my parents that he is thinking of divorce. My parents didn’t respond thinking he will come to Dubai that is where me and my parents are staying but he didn’t come and decided to give me talaaq through the phone as he stays in Saudi. After giving talaq last month we started chatting and we cleared most of our misunderstandings and realised both our mistakes, now we want to make rujoo as only one talaq is over but now my in laws are not allowing him and pressurising him to continue with divorce. In fact my father in law even threatened to leave the house if my husband comes to make rujoo’. When we asked for reasons they are saying things like “she took the wedding album without our permission to Saudi 5 years back” and “she had back answered us four years back”. The actual reason is simple ego as my mother in law is a real sister of my mother and from childhood there has been problems between both sisters. My husband and I have been the victim of these sister wars for so many years now. Finally my father in-law is saying that since my father is daughter’s father he should come and apologise and then they will accept me. This is only pride but Islamically is there anything like the husband’s parents deserve more respect then the girl’s parents? I have already called my mother in law in my iddah and apologised for the mistakes according to them I have done and promised not to repeat any mistakes again Insha Allah. The fact is I used to stay with my husband in saudi and my inlaws in india and my parents in dubai. There is no reason for them to object as far as my husband and I are happily staying in saudi. We asked Moulana and they have said “Islamically rujoo is the decision between husband and wife” but we need the blessing and love of our elders. Please guide us what to do?

bismillah.jpg

A: If after issuing the first divorce, three menstrual cycles have passed, then your iddat has terminated. It will not be permissible to reconcile without performing a new nikaah and a new mahr. If three menstrual cycles have not complete then it is permissible for your husband to revoke the talaaq and take you back in his nikaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

باب الرجعة  وإذا طلق الرجل امرأته تطليقة رجعية أو تطليقتين فله أن يراجعها في عدتها رضيت بذلك أو لم ترض لقوله تعالى { فأمسكوهن بمعروف } من غير فصل ولا بد من قيام العدة لأن الرجعة استدامة الملك ألا ترى أنه سمى إمساكا وهو الإبقاء وإنما يتحقق الاستدامة في العدة لأنه لا ملك بعد انقضائها والرجعة أن يقول راجعتك أو راجعت امرأتي وهذا صريح في الرجعة ولا خلاف فيه بين الأئمة

قال أو يطأها أو يقبلها أو يلمسها بشهوة أو بنظر إلى فرجها بشهوة وهذا عندنا وقال الشافعي رحمه الله لا تصح الرجعة إلا بالقول مع القدرة عليه لأن الرجعة بمنزلة ابتداء النكاح حتى يحرم وطؤها وعندنا هو استدامة النكاح على ما بيناه وسنقرره إن شاء الله والفعل قد يقع دلالة على الاستدامة كما في إسقاط الخيار والدلالة فعل يختص بالنكاح وهذه الأفاعيل تختص به خصوصا في حق الحرة بخلاف المس والنظر بغير شهوة لأنه قد يحل بدون النكاح كما في القابلة والطبيب وغيرهما والنظر إلى غير الفرج قد يقع بين المساكنين والزوج يساكنها في العدة فلو كان رجعة لطلقها فتطول العدة عليها (الهداية 2/394)

( هي استدامة الملك القائم ) بلا عوض ما دامت ( في العدة ) أي عدة الدخول حقيقة إذ لا رجعة في عدة الخلوة ابن كمال (الدر المختار 3/ 397)

قوله ( إن لم يطلق بائنا ) هذا بيان لشرط الرجعة ولها شروط خمس تعلم بالتأمل شرنبلالية قلت هي أن لا يكون الطلاق ثلاثا في الحرة أو اثنتين في الأمة ولا واحدة مقترنة بعوض مالي ولا بصفة تنبىء عن البينونة كطويلة أو شديدة ولا مشبهة كطلقة مثل الجبل ولا كناية يقع بها بائن ولا يخفى أن الشرط واحد هو كون الطلاق رجعيا (شامي 3/ 400)

وتصح مع إكراه وهزل ولعب وخطأ ( بنحو ) متعلق باستدامة ( راجعتك ورددتك ومسكتك ) بلا نية لأنه صريح ( و ) بالفعل مع الكراهة ( بكل ما يوجب حرمة المصاهرة ) كمس ولو منها اختلاسا أو نائما أو مكرها أو مجنونا أو معتوها (شامى 3/ 398)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: