Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Waswasas with regards to ghusal

Waswasas with regards to ghusal

Q: I am suffering from so much waswasas. I can’t handle it I think I am always napaak. When I perform ghusl after I think I having done it right I don’t know if all the hairs have got wet on the body. Could you explain to me a way that you would do it so every hair on the body gets wet so the ghusl counts because I think all my salaahs are not getting counted as well and this is really getting to me. It’s on my head 24 hours a day I keep having a shower like 3/2 times a day because I think every time I do ghusl its not correct. I need your help

bismillah.jpg

A: Pass water over your head and your body thrice. This amount is sunnah and is sufficient.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

الفصل الثاني في سنن الغسل  وهي أن يغسل يديه إلى الرسغ ثلاثا ثم فرجه ويزيل النجاسة أن كانت على بدنه ثم يتوضأ وضوأه ( ( ( وضوءه ) ) ) للصلاة إلا رجليه هكذا في ​الملتقط وتقديم غسل الفرج في الغسل سنة سواء كان فيه نجاسة أم لا كتقديم الوضوء على غسل باقي البدن سواء كان هناك حدث أولا كذا في الشمني ولا يمسح برأسه في رواية الحسن والصحيح أنه يمسح كذا في الزاهدي وهكذا في فتاوى قاضي خان ثم يفيض الماء على رأسه وسائر جسده ثلاثا كذا في الزاهدي الأولى فرض والثنتان سنتان على الصحيح كذا في السراج الوهاج وكيفية الافاضة أن يفيض الماء على منكبه الأيمن ثلاثا ثم على رأسه وسائر جسده ثلاثا كذا في معراج الدراية وهو الأصح هكذا في الزاهدي ثم يتنحى عن مغتسله فيغسل قدميه كذا في المحيط هذا إذا كان في مستنقع الماء فأما إذا كان على لوح أو حجر لا يؤخر غسلهما كذا في الجوهرة النيرة وههنا سنن وآداب ذكرها بعض المشايخ يسن أن يبدأ بالنية بقلبه ويقول بلسانه نويت الغسل لرفع الجنابة أو للجنابة ثم يسمى الله تعالى عند غسل اليدين ثم يستنجى كذا في الجوهرة النيرة وأن لا يسرف في الماء ولا يقتر وان لا يستقبل القبلة وقت الغسل وان يدلك كل أعضائه في المرة الأولى وان يغتسل في موضع لا يراه أحد ويستحب أن لا يتكلم بكلام قط وان يمسح بمنديل بعد الغسل كذا في المنية (هندية 1/14)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: