3 talaaqs in anger

Q: My father gave one talaq to my mother about 27 year ago and made rujoo after that. He gave another divorce to her 7 months back in front of me in anger and then blamed me for provoking it. And he says he never intended it. After about 3 months he gave the 3rd divorce to my mother in anger and blames my brother for provoking his anger to do that and he says he never intended it again. My mother left the house after the 3rd divorce (meanwhile he is usually threatening us all that don’t get close or protect our mother no matter how much harsh language I use to her even calls her a whore in front of us otherwise I will divorce your mother). Whether he intended or not my mother left the house after hearing the third divorce and she said I can’t take it anymore. And I heard divorce 3 times so he is not my husband. Now my father instead of repenting on what he did says that I said divorce as a threat only but I don’t intend it and its your mother’s fault that she left the house. And he says I won’t make rujoo’ or contact her it’s her fault that she left, she should come back on her own. To cut the long story short, I want to know if divorce is some joke that anyone can threaten with it and even say I never meant it after saying it. He shows reference that talaaq isn’t applicable in anger or unintentionally. Is the marriage over? Or if in case it’s not, is it Ok for my mother to come back on her own when there is no guarantee that he will again give divorce and say I never meant it. I am very tensed. I need the answers. Plus he is not willing to go to any mufti. He says its not his fault and he won’t stand himself on any court of mufti to clarify himself. He has a lot of ego problem and puts all blame on others always. Is the divorce applicable now? And in case not then shouldn’t he make rujoo himself?

bismillah.jpg

A: Since he had issued three talaaqs, the nikah has terminated, even though the talaaqs were issued in the state of anger.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٢٩﴾ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّى تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿٢٣٠﴾  (سورة البقرةالآية 229-230)

عن عائشة رضي الله عنها أن رجلا طلق امرأته ثلاثا فتزوجت فسئل رسول الله صلى الله عليه وسلم أتحل للأول؟ قال عليه السلام : لا ، حتى يذوق عسيلتها كما ذاق الأول ( صحيح البخاري 2/791)

وذهب جمهور الصحابة والتابعين ومن بعدهم من أئمة المسلمين إلى أنه يقع ثلاث قال في الفتح بعد سوق الأحاديث الدالة عليه وهذا يعارض ما تقدم وأما إمضاء عمر الثلاث عليهم مع عدم مخالفة الصحابة له وعلمه بأنها كانت واحدة فلا يمكن إلا وقد اطلعوا في الزمان المتأخر على وجود ناسخ أو لعلمهم بانتهاء الحكم لذلك لعلمهم وقول بعض الحنابلة توفي رسول الله عن مائة ألف عين رأته فهل صح لكم عنهم أو عن عشر عشر عشرهم القول بوقوع الثلاث باطل أما أولا فإجماعهم ظاهر لأنه لم ينقل عن أحد منهم أنه خالف عمر حين أمضى الثلاث ولا يلزم في نقل الحكم الإجماعي عن مائة ألف تسمية كل في مجلد كبير لحكم واحد على أنه إجماع سكوتي وأما ثانيا فالعبرة في نقل الإجماع نقل ما عن المجتهدين والمائة ألف لا يبلغ عدة المجتهدين الفقهاء منهم أكثر من عشرين كالخلفاء والعبادلة وزيد بن ثابت ومعاذ بن جبل وأنس وأبي هريرة والباقون يرجعون إليهم ويستفتون منهم وقد ثبت النقل عن أكثرهم صريحا بإيقاع الثلاث ولم يظهر لهم مخالف فماذا بعد الحق إلا الضلال (رد الحتار 3/233)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)