Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Salaam when completing the Salaah

Salaam when completing the Salaah

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: When we end the salaah by saying assalamualikun warahmatullah to whom we say it and where should our gaze be?

bismillah.jpg

A:

  1. In salaah, when we make salaam to our right, then we should intend all those musallis who are on the right, the angels and the jinnaat who are present. Similarly, when we make salaam to our left. If a musalli is directly behind the Imaam, he will intend the imam upon making salaam on both sides. If he is on the left side, then he will intend the Imam when making salaam on the right side, and if he is on the right side of the Imam, he will intend the Imam when making salaam towards the left side.
  2. During salaam, one should look at one’s shoulders.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ثم يسلم عن يمينه فيقول السلام عليكم ورحمة الله وعن يساره مثل ذلك لما روى ابن مسعود رضي الله عنه أن النبي عليه الصلاة والسلام كان يسلم عن يمينه حتى يرى بياض خده الأيمن وعن يساره حتى يرى بياض خده الأيسر وينوي بالتسليمة الأولى من عن يمينه من الرجال والنساء والحفظة وكذلك في الثانية لأن الأعمال بالنيات ولا ينوي النساء في زماننا ولا من لا شركة له في صلاته هو الصحيح لأن الخطاب حظ الحاضرين ولا بد للمقتدي من نية إمامه فإن كان الإمام من الجانب الأيمن أو الأيسر نواه فيهم وإن كان بحذائه نواه في الأولى عند أبي يوسف رحمه الله ترجيحا للجانب الأيمن وعند محمد رحمه الله وهو رواية عن أبي حنيفة رحمه الله نواه فيهما لأنه ذو حظ من الجانبين والمنفرد ينوي الحفظة لا غير لأنه ليس معه سواهم والإمام ينوي بالتسليمتين هو الصحيح ولا ينوي في الملائكة عددا محصورا لأن الأخبار في عددهم قد اختلفت فأشبه الإيمان بالأنبياء عليهم السلام ثم إصابة لفظة السلام واجبة عندنا وليست بفرض خلافا للشافعي رحمه الله هو يتمسك بقوله عليه الصلاة والسلام تحريمها التكبير وتحليلها التسليم ولنا ما رويناه من حديث ابن مسعود رضي الله عنه والتخبير ينافي الفرضية والوجوب إلا أنا أثبتنا الوجوب بما رواه احتياطا وبمثله لا تثبت الفرضية والله أعلم (الهداية 1/114-115)

(و لها آداب… وإلى منكبه الأيمن والأيسر عند التسليمة الأولى والثانية ) (رد المحتار 1/477)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: