Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Definition and classification of bid’ah

Definition and classification of bid’ah

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I need some help with a definition and classification of bid’ah please, as per the scholars of Islam.

bismillah.jpg

A: Those practices that are not in conformity with the Qur’aan, hadeeth and the eras whose goodness Nabi (sallallahu alaihi wa sallam) had endorsed and it is regarded as an act of thawaab. This is the definition of bid`ah according to Muhaddith Abdul Haq Dehlawi (rahmatullahi alaih).

The ulama have classified bid`aat in to various categories. The first they declare as haraam and forbidden. This is that bid`at which is based upon aqaa’id e.g. the Khawaarij, mu`tazilah etc. who call themselves Muslims but misinterpreted issues relating to aqaa’id (beliefs). Then there are certain bid`aat that are counted as wajib, like learning the answers to the bid`ati groups and the answers to their false beliefs as we find the present day shiahs. Similarly, to learn Arabic grammar, literature, etc. The third are those bid`aat that are counted as mustahab and preferable, like the building of madaaris, musaafir khaanas etc.; institutes that will facilitate the very da`wat of Nabi (sallallallahu alaihi wa sallam). The fourth category is counted as makrooh e.g. beautifying and adorning the musjid. The fifth is to be particular about lavish foods, clothing etc.

عن عائشة رضي الله عنها ، قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد (مشكاة # 140)

مطلب البدعة خمسة أقسام قوله ( أي صاحب بدعة ) أي محرمة وإلا فقد تكون واجبة كنصب الأدلة للرد على أهل الفرق الضالة وتعلم النحو المفهم للكتاب والسنة ومندوبة كإحداث نحو رباط ومدرسة وكل إحسان لم يكن في الصدر الأول ومكروهة كزخرفة المساجد ومباحة كالتوسع بلذيذ المآكل والمشارب والثياب كما في شرح الجامع الصغير للمناوي عن تهذيب النووي وبمثله في الطريقة المحمدية للبركلي قوله ( قوله وهي اعتقاد الخ ) عزا هذا التعريف في هامش الخزائن إلى الحافظ ابن حجر في شرح النخبة ولا يخفى أن الاعتقاد يشمل ما كان معه عمل أو لا فإن من تدين بعمل لا بد أن يعتقده كمسح الشيعة على الرجلين وإنكارهم المسح على الخفين ونحو ذلك وحينئذ فيساوي تعريف الشمني لها بأنها ما أحدث على خلاف الحق المتلقى عن رسول الله من علم أو عمل أو حال بنوع شبهة واستحسان وجعل دينا قويما وصراطا مستقيما ا هـ (رد المحتار 1/ 560)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: