Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Shop Splitting: Is it Ethical and Shari’ah Compliant?

Shop Splitting: Is it Ethical and Shari’ah Compliant?

Q: We have been running a shop for the past 8 years. We have been paying a monthly rental subject to a 10% yearly increase. However during the last year after the increase we have been paying say R10000.00. Due to rising costs etc. we decided to physically split the shop in half and give it to our neighbour for R9000.00. We had the permission of the landlord to do this. This effectively meant that we were now paying R1000.00 for our portion which is quite a bargain. However now the landlord says that what we have done is not Shari’ah compliant/ethical. We would like to know whether it is or not. 

N.B. The landlord owns 2 shops directly next to each other.when we split our shop in half we rented out the bigger half to the person next door who subsequently broke the wall separating the 2 shops and basically made his original shop larger. Basically for the past 8 years we have agreed to a certain rental but now he wishes to charge us more. In all likelihood R15000 i.e. we pay R6000. Is what we did wrong?

bismillah.jpg

A: Sub-letting is permissible provided the landlord permits and the lessee does not sub-let for more than the amount it was leased to him for. However, in the case where the lessee made some additions to the premises (e.g. put fixtures, etc.) it will be permissible for him to sub-let it for more than the amount it was leased to him for. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

. باب ما يجوز من الإجارة  وما يكون خلافا فيها أي في الإجارة ( تصح إجارة حانوت ) أي دكان ( ودار بلا بيان ما يعمل فيها ) لصرفه للمتعارف ( و ) بلا بيان ( من يسكنها ) فله أن يسكنها غيره بإجارة وغيرها كما سيجيء ( وله أن يعمل فيهما ) أي الحانوت والدار ( كل ما أراد ) فيتد ويربط دوابه ويكسر حطبه ويستنجي بجداره ويتخذ بالوعة إن لم تضر ويطحن برحى اليد وإن به ضر به يفتى قنية ( غير أنه لا يسكن ) بالبناء للفاعل أو المفعول ( حدادا أو قصارا أو طحانا من غير رضا المالك أو اشتراطه ) ذلك ( في ) عقد ( الإجارة ) لأنه يوهن البناء فيتوقف على الرضا ( وإن اختلفا في الاشتراط فالقول للمؤجر ) كما لو أنكر أصل العقد ( وإن أقاما البينة فالبينة بينة المستأجر ) لإثباتها الزيادة خلاصة وفيها استأجر للقصارة فله الحدادة إن اتحد ضررهما ولو فعل ما ليس له لزمه الأجر وإن انهدم به البناء ولا أجر لأنهما لا يجتمعان ( وله السكنى بنفسه وإسكان غيره بإجارة وغيرها ) وكذا كل ما لا يختلف بالمستعمل يبطل التقييد لأنه غير مفيد بخلاف ما يختلف به كما سيجيء ولو آجر بأكثر تصدق بالفضل إلا في مسألتين إذا آجرها بخلاف الجنس أو أصلح فيها شيئا ولو آجرها من المؤجر لا تصح وتنفسخ الإجارة في الأصح بحر معزيا للجوهري وسيجيء تصحيح خلافه فتنبه ( رد المحتار 6/27-29)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: