Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Some questions relating to ghusal and burial

Some questions relating to ghusal and burial

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

  1. Can we allow the non muslim to participate in the funeral rites of a muslim?
  2. Is it Mustahab to place a green twig on the graves?
  3. Is there permissibility to plant on the graves?
  4. A pregnant woman dies and it is not known whether the child in the womb is alive or not. What should be done in this case?
  5. Is the qamees of a male similar to the female? Is the hair of a female divided into two parts and place on the qamees?

bismillah.jpg

A: 

  1. No.
  2. No.
  3. One should refrain from planting on the grave.
  4. A scan can be carried out to ascertain whether the child is alive in the womb. If it proven that the child is alive, then the child should be removed through surgery (e.g. caesarean).
  5. Yes. The hair of the female mayyit will be separated into two parts and placed on the chest above the qamees.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

فترى العامة يلقون الزهور على القبور، لا أصل لها في الدين ولا مستند لها من الكتاب والسنة (معارف السنن 1/265)

الفصل الثالث في التكفين  وهو فرض على الكفاية كذا في فتح القدير كفن الرجل سنة إزار وقميص ولفافة وكفاية إزار ولفافة وضرورة ما وجد هكذا في الكنز والإزار من القرن إلى القدم واللفافة كذلك والقميص من أصل العنق إلى القدم كذا في الهداية بلا جيب ودخريص وكمين كذا في الكافي وليس في الكفن عمامة في ظاهر الرواية وفي الفتاوى استحسنها المتأخرون لمن كان عالما ويجعل ذنبها على وجهه بخلاف حال الحياة كذا في الجوهرة النيرة وكفن المرأة سنة درع وإزار وخمار ولفافة وخرقة يربط بها ثدياها وكفاية إزار ولفافة وخمار هكذا في الكنز وعرض الخرقة ما بين الثدي إلى السرة هكذا في العيني شرح الكنز والتبيين والأولى أن تكون الخرقة من الثديين إلى الفخذ كذا في الجوهرة النيرة (الفتاوى الهندية 1 /160)

( حامل ماتت وولدها حي ) يضطرب ( شق بطنها ) من الأيسر ( ويخرج ولدها ) (الدر المختار 2/ 238)

وكيفية التكفين أن يبسط للرجل اللفافة ثم يبسط عليها إزار ثم يوضع الميت على الإزار ويقمص ويوضع الحنوط في رأسه ولحيته وسائر جسده كذا في المحيط ولا بأس بسائر الطيب غير الزعفران والورس في حق الرجل كذا في الإيضاح ويوضع الكافور على جبهته وأنفه ويديه وركبتيه وقدميه ثم يعطف الإزار عليه قبل اليسار ثم من قبل اليمين ثم اللفافة كذلك كذا في المحيط وإن خيف انتشار الكفن يعقد بشيء كذا في محيط السرخسي وأما المرأة فتبسط لها اللفافة والإزار على نحو ما بينا للرجل ثم توضع على الإزار تلبس الدرع ويجعل شعرها ضفيرتين على صدرها فوق الدرع ثم يجعل الخمار فوق ذلك ثم يعطف الإزار واللفافة كما بينا في الرجل ثم الخرقة بعد ذلك تربط فوق الأكفان فوق الثديين كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1 /161)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: