Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » A lady who has a habit of bleeding for 7 days, bleeds for 12 days

A lady who has a habit of bleeding for 7 days, bleeds for 12 days

Q: I would like to clarify whether the following mas’alah is correct: 

If a particular woman has a haidh habit of 7 days and 3 days after the expected date of her haidh she began bleeding and she bled until the end of the 12 days then in this case 4 days will be regarded as haidh and the remainder as istihaadha. Thus from the following month her new habit will be 4 days. For example a woman has a habit of bleeding from the 1st to the 7th of every month. During a particular month she bled from the 4th until the 15th. Thus the first 4 days i.e. from the 4th to the 7th, will be regarded as haidh and the remainder will be istihaadha. Thus qadha will be necessary for the days of istihaadha.

bismillah.jpg

A: If a woman had a habit of bleeding for 7 days and she bled for 12 days. 7 days will be regarded as haidh and the remainder days will be regarded as istihaadha. Hence in the above situation, her haidh will be from the 4th till the 10th and the remaining days will be istihaadha.

And Allah Ta’ala knows best.

( والزائد ) على أكثره ( استحاضة ) لو مبتدأة أما المعتادة فترد لعاداتها وكذا الحيض فإن انقطع على أكثرهما أو قبله فالكل نفاس وكذا حيض إن وليه طهر تام وإلا فعادتها وهي تثبت وتنتقل بمرة به يفتى وتمامه فيما علقناه على الملتقى (الدر المختار 1/ 300)

ولو زاد الدم على عشرة أيام ولها عادة معروفة دونها ردت إلى أيام عادتها والذي زاد استحاضة لقوله عليه الصلاة والسلام المستحاضة تدع الصلاة أيام أقرائها ولأن الزائد على العادة يجانس ما زاد على العشرة فيلحق به وإن ابتدأت مع البلوغ مستحاضة فحيضها عشرة أيام من كل شهر والباقي استحاضة لأنا عرفناه حيضا فلا يخرج عنه بالشك والله أعلم (الهداية 1/ 67)

وما نقص عن أقل الحيض أي الدم الناقص عن الثلاثة أو زاد على أكثره أي على العشرة أو على أكثر النفاس وهو أربعون بوما أو على عادة عرفت لحيض وجاوز العشرة أو نفاس وجاوز الأربعين أي إذا كانت لها عادة في الحيض وفرضناها سبعة فرأت الدم اثني عشر يوما فخمسة أيام بعد السبعة استحاضة (شرح الوقاية 1/ 119)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: