Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Has the nikaah taken place in the following situation?

Has the nikaah taken place in the following situation?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I am engaged for two months. In our engagement ceremony both families were present. My father announced in front of all that I give my daughter (announced the name) to your son (announced the name) and all the people prayed and said congratulation to boy and girl. So has the nikaah taken place here or not? Please answer my question because I am talking with my fiance on the phone so is it halaal or not for me?

Bismillaah

A: In order for the nikaah to be valid, it is a requirement that a proposal as well as an acceptance be found in the same gathering in the presence of at least two male baaligh sane muslims or one male and two female baaligh sane muslims. Since there was no acceptance from the boys side in the same gathering the nikaah is not valid. People praying and saying congratulations is not an acceptance. However if prior to the function the boy appointed your father to perform his nikaah with you and thereafter your father in the presence of the gathering said “I give my daughter to your son”, in this case the nikaah will be valid.

And Allah Ta’ala knows best.

قال وتزويج العبد والأمة بغير إذن مولاهما موقوف فإن أجازه المولى جاز وإن رده بطل وكذلك لو زوج رجل امرأة بغير رضاها أو رجلا بغير رضاه وهذا عندنا فإن كل عقد صدر من الفضولي وله مجيز انعقد موقوفا على الإجازة وقال الشافعي رحمه الله تصرفات الفضولي كلها باطلة لأن العقد وضع لحكمه والفضولي لا يقدر على إثبات الحكم فيلغو ولنا أن ركن التصرف صدر من أهله مضافا إلى محله ولا ضرر في انعقاده فينعقد موقوفا حتى إذا رأى المصلحة فيه ينفذه وقد يتراخي حكم العقد عن العقد ومن قال اشهدوا أني قد تزوجت فلانة فبلغها الخبر فأجازت فهو باطل وإن قال آخر اشهدوا أني قد زوجتها منه فبلغها الخبر فأجازت جاز وكذلك إن كانت المرأة هي التي قالت جميع ذلك وهذا عند أبي حنيفة ومحمد رحمهما الله وقال أبو يوسف رحمه الله إذا زوجت نفسها غائبا فبلغه فأجازه جاز وحاصل هذا أن الواحد لا يصلح فضوليا من الجانبين أو فضوليا من جانب وأصيلا من جانب عندهما خلافا له ولو جرى العقد بين الفضوليين أو بين الفضولي والأصيل جاز بالإجماع هو يقول لو كان مأمورا من الجانبين ينفذ فإذا كان فضوليا بتوقف وصار كالخلع والطلاق والإعتاق على مال ولهما أن الموجود شطر العقد لأنه شطر حالة الحضرة فكذا عند الغيبة وشطر العقد لا يتوقف على ما وراء المجلس كما في البيع بخلاف المأمور من الجانبين فإنه ينتقل كلامه إلى العاقدين وما جرى بين الفضوليين عقد تام وكذا الخلع وأختاه لأنه تصرف يمين من جانبه حتى يلزم فيتم به (الهداية 1/323)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: