Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Taking a remuneration for works of Deen

Taking a remuneration for works of Deen

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Some people say that to take Ujrah for teaching Qur’aan/Deen is not permissible according to Imaam Abu Hanifah (RA) and Nabi (SAW) prohibited it very sternly yet the Hanafi Ulama take Ujrah for teaching, is that not that they are eating Haraam and following their desires, will Allah’s curse come upon them as the Yahud? Please clarify with proofs as this has become a serious issue amongst friends and family.

  1. Is it permissible for taking Ujrah for teaching Qur’aan/Deen according to the Ahnaaf?
  2. If they have been taking Ujrah for teaching Qur’aan/Deen, is their sustenance Halaal?
  3. Is it permissible to eat at their homes?

Bismillaah

A: Although the former Hanafi fuqahaa were of the opinion that ujrat `alat ta`aat is impermissible, however, the latter Hanafi fuqahaa from the time of Sahib-e-Hidaaya (6th century) until this day have all agreed to its permissibility. Further, this will constitute as ijmaa` in mazhab, for Nabi (sallallahu alaihi wa sallam) has stated: “laa tajtami`u ummati `alad-dhalaalah” and going against this will be going against the hadith. 

قال ولا يجوز أخذ أجرة عسب التيس وهو أن يؤاجر فحلا لينزو على الإناث لقوله عليه الصلاة والسلام إن من السحت عسب التيس والمراد أخذ الأجرة عليه

قال ولا الاستئجار على الأذان والحج وكذا الإمامة وتعليم القرآن والفقه والأصل أن كل طاعة يختص بها المسلم لا يجوز الاستئجار عليه عندنا وعند الشافعي رحمه الله يصح في كل ما لا يتعين على الأجير لأنه استئجار على عمل معلوم غير متعين عليه فيجوز ولنا قوله عليه الصلاة والسلام اقرأوا القرآن ولا تأكلوا به وفي آخر ما عهد رسول الله عليه الصلاة والسلام إلى عثمان بن أبي العاص وإن اتخذت مؤذنا فلا تأخذ على الأذان أجرا ولأن القربة متى حصلت وقعت عن العامل ولهذا تعتبر أهليته فلا يجوز له أخذ الأجر من غيره كما في الصوم والصلاة ولأن التعليم مما لا يقدر المعلم عليه إلا بمعنى من قبل المتعلم فيكون ملتزما مالا يقدر على تسليمه فلا يصح وبعض مشايخنا استحسنوا الاستئجار على تعليم القرآن اليوم لأنه ظهر التواني في الأمور الدينية ففي الامتناع تضييع حفظ القرآن وعليه الفتوى (الهداية 3/303) 

حدثنا ابو بكر بن نافع البصري حدثني المعتمر بن سليمان حدثنا سليمان المدني عن عبد اللقه بن دينار عن ابن عمر : أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال إن الله لا يجمع أمتي أو قال أمة محمد صلى الله عليه و سلم على ضلالة ويد الله مع الجماعة ومن شذ شذ إلى النار (جامع الترمذي رقم 2167)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: