Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Equality among wives

Equality among wives

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: 

  1. In Islam, is it compulsory upon a person to exercise equality between his wives?
  2. In which aspects does the husband have to exercise equality amongst his wives?
  3. If a person has two wives, one young and one old, is equality waajib between both?
  4. Can you explain the method of equal distribution of time between wives and does equality of time extend to the day as well or is it restricted to the night?
  5. How will the husband divide his time equally amongst his wives if he works during the night and is free during the day?
  6. Is there equality in sexual relations i.e. the number of times the husband had relations with one wife, is it compulsory upon him to have relations with the other wife the same number of times?
  7. Does the husband still have to maintain equality in the night turns when he is ill?
  8. Is there any sin if one perceives more love within his heart for one wife, though he shows equal attention and maintains equality between his wives?
  9. Is equality waajib during a journey?

Bismillaah

A: 

1. Yes, it is compulsory.

ومنها وجوب العدل بين النساء في حقوقهن. (بدائع الصنائع 2/332)

( يجب ) وظاهر الآية أنه فرض  نهر ( أن يعدل ) أي أن لا يجوز ( فيه ) أي في القسم. (الدر المختار 3/201)

2. Equality between the wives is necessary in the following aspects:

  • Wealth and provisions
  • Clothing
  • Shelter
  • The night turns
  • Showing affection and socializing 

فإن كان له أكثر من امرأة فعليه العدل بينهن في حقوقهن من القسم والنفقة والكسوة وهو التسوية بينهن في ذلك حتى لو كانت تحته امرأتان حرتان أو أمتان يجب عليه أن يعدل بينهما في المأكول والمشروب والملبوس والسكنى والبيتوتة. (بدائع الصنائع 2/332)

( يجب ) وظاهر الآية أنه فرض نهر ( أن يعدل ) أي أن لا يجوز ( فيه ) أي في القسم بالتسوية في البيتوتة ( وفي الملبوس والمأكول ) والصحبة ( لا في المجامعة ) كالمحبة بل يستحب. (الدر المختار 3/201)

قال في رد المحتار: قوله ( والصحبة ) كان المناسب ذكره عقب قوله في البيتوتة لأن الصحبة أي المعاشرة والمؤانسة ثمرة البيتوتة ففي الخانية ومما يجب على الأزواج للنساء العدل والتسوية بينهن فيما يملكه والبيتوتة عندهما للصحبة والمؤانسة لا فيما لا يملكه وهو الحب والجماع

قوله ( لا في المجامعة ) لأنها تبتني على النشاط ولا خلاف فيه قال بعض أهل العلم إن تركه لعدم الداعية والانتشار عذر وإن تركه مع الداعية إليه لكن داعيته إلى الضرة أقوى فهو مما يدخل تحت قدرته. (رد المحتار 3/202)

3. Equality is waajib between both.

( والبكر والثيب والجديدة والقديمة والمسلمة والكتابية سواء ) لإطلاق الآية. (الدر المختار 3/206)

4. It is compulsory upon the husband to share his nights equally between his wives. The method of equal distribution is left to the discretion of the husband, (for example if he spends three nights with one wife, it is compulsory upon him to spend the next three nights with the other wife. If he wishes to spend two nights with one wife, it is compulsory upon him to spend the same amount of time with the other wife). The night commences from sunset and ends at subh saadiq (dawn). As far as the time during the day is concerned, it is preferable for the husband (though not compulsory) to share his time equally between his wives.

( ويقيم عند كل واحدة منهن يوما وليلة ) لكن إنما تلزمه التسوية في الليل حتى لو جاء للأولى بعد الغروب وللثانية بعد العشاء فقد ترك القسم ولا يجامعها في غير نوبتها. (الدر المختار 3/207)

5. For such a person the basis of equality will be the day. He will have to spend an equal amount of days by each wife. 

لو كان عمله ليلا كالحارس ذكر الشافعية أنه يقسم نهارا وهو حسن. (الدر المختار 3/208)

6. It is compulsory upon the husband to fulfil each wife’s rights (be it sexual rights or other rights of nikah), however equality in sexual relations (i.e. the number of times) is not compulsory.

( يجب ) وظاهر الآية أنه فرض نهر ( أن يعدل ) أي أن لا يجوز ( فيه ) أي في القسم بالتسوية في البيتوتة ( وفي الملبوس والمأكول ) والصحبة ( لا في المجامعة ) كالمحبة بل يستحب. (الدر المختار 3/201)

7. Equality still has to be maintained. However, if the wives forfeit their right and allow him to spend the nights at one wife’s place, then it will be permissible for him to recuperate at one wife’s place. 

( بلا فرق بين فحل وخصي وعنين ومجبوب ومريض وصحيح ) (الدر المختار 3/204)

والزوج الصحيح والمريض والمجبوب والخصي والعنين والبالغ والمراهق والمسلم والذمي في القسم سواء. (الفتاوى الهندية 1/340)

8. Since one does not have control over one’s emotions and inner feelings, one will not be sinful and accountable if one perceives extra love within one’s heart towards one wife. However, on account of the extra love one should not show more affection and attention to that wife.

( لا في المجامعة ) كالمحبة بل يستحب

قال في رد المحتار: أما المحبة فهي ميل القلب وهو لا يملك. (رد المحتار 3/202)

ومما يجب على الأزواج للنساء العدل والتسوية بينهن فيما يملكه والبيتوتة عندها للصحبة والمؤانسة لا فيما لا يملك وهو الحب والجماع كذا في فتاوى قاضي خان. (الفتاوى الهندية 1/340)

9. Equality is not waajib on a journey. The husband may travel with whichever wife he wishes during the journey. However if he adopts some method through which all the wives will be pleased, it will be better e.g. by drawing lots amongst the wives to determine who will travel, or to give each wife a turn to travel with the husband.

( ولا قسم في السفر ) دفعا للحرج ( فله السفر بمن شاء منهن والقرعة أحب ) تطييبا لقلوبهن. (الدر المختار 3/206)

وله أن يسافر ببعض نسائه دون البعض والأولى أن يقرع بينهن تطييبا لقلوبهن. (الفتاوى الهندية 1/341)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: