Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Animal that was Stunned/Electrocuted before Slaughtering

Animal that was Stunned/Electrocuted before Slaughtering

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

  1. Is it permissible to eat meat that was stunned/electrocuted before slaughtering?

    • Will it be Halaal, Haraam or Makrooh if consumed?

  2. Is it permissible to eat meat whereby the animal/s were ALREADY dead prior to Thabah and Tasmiyah?

    • Will it be Halaal, Haraam or Makrooh if consumed?

  3. Is it permissible to eat from meat whereby Tasmiyah was omitted and NOT recited at all?

    • Will it be Halaal, Haraam or Makrooh if consumed?

A: If the animal that was stunned or shocked was still alive at the time of slaughtering then the meat will be halaal and if it had already died then obviously it will be maytah and maytah is haraam. To stun or shock an animal is makrooh though the meat is permissible to consume if it was slaughtered before dying. 

(ذبح شاة) مريضة (فتحركت أو خرج الدم حلت وإلا لا إن لم تدر حياته) عند الذبح وإن علم حياته (حلت) مطلقا (وإن لم تتحرك ولم يخرج الدم) وهذا يتأتى في منخنقة ومتردية ونطيحة والتي فقر الذئب بطنها فذكاة هذه الأشياء تحلل وإن كانت حياتها خفيفة وعليه الفتوى لقوله تعالى { إلا ما ذكيتم } من غير فصل وسيجيء في الصيد (ذبح شاة لم تدر حياتها وقت الذبح) ولم تتحرك ولم يخرج الدم (إن فتحت فاها لا تؤكل وإن ضمته أكلت وإن فتحت عينها لا تؤكل وإن ضمتها أكلت وإن مدت رجلها لا تؤكل وإن قبضتها أكلت وإن نام شعرها لا تؤكل وإن قام أكلت) لأن الحيوان يسترخي بالموت ففتح وعين ومد رجل ونوم شعر علامة الموت لأنها استرخاء ومقابلها حركات تختص بالحي فدل على حياته وهذا كله إذا لم تعلم الحياة (وإن علمت حياتها) وإن قلت (وقت الذبح أكلت مطلقا) بكل حال زيلعي  (الدر المختار على هامش رد المحتار 6/308)

(و) المعتبر (في المتردية وأخواتها) كنطيحة وموقوذة وما أكل السبع (والمريضة) مطلق (الحياة وإن قلت) كما أشرنا إليه (وعليه الفتوى) و فى الشامية قوله (وعليه الفتوى) أي فتحل الذكاة وكذا الفتوى على اعتبار مطلق الحياة في الصيد على ما مر عن الزيلعي (رد المحتار 6/470) 

( و ) كره كل تعذيب بلا فائدة الخ (الدر المختار مع رد المحتار 6/296), وكل ذلك مكروه لأنه تعذيب الحيوان بلا ضرورة والحاصل أن كل ما فيه زيادة ألم لا يحتاج إليه في الذكاة مكروه كذا في الكافي (الفتاوى الهندية 5/288)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: