Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Bleeding in Pregnancy

Bleeding in Pregnancy

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I am pregnant Alhamdullilah and last week I had some bleeding. Alhamdullilah the bleeding stopped but now I am unsure if I can begin reading my Salaah as there are still some black flaky discharge. My underwear remains clean and I can only see the discharge when I go to the toilet. Can I make ghusal and start reading my Salaah or should I wait until the discharge is gone completely.
And please can you suggest a dua that I can read to keep my unborn baby safe and that my baby grows healthy, normal, strong and pious.

A: You should perform all your namaaz. The bleeding that you experience in pregnancy is not counted as haiz or nifaas. Hence, whenever you see this, wash it out, make wudhu and perform your namaaz.
Read durood shareef and Yaseen Shareef as much as you can. May Allah Ta`ala grant you a child that is the comfort of your eyes.

( وما تراه … حامل ) ولو قبل خروج أكثر الولد ( استحاضة ). (الدر المختار 1/285)

( ودم استحاضة ) حكمه ( كرعاف دائم ) وقتا كاملا ( لا يمنع صوما وصلاة ) ولو نفلا ( وجماعا ) لحديث توضئي وصلي وإن قطر الدم على الحصير (الدر المختار 1/298)

( وإن سال على ثوبه ) فوق الدرهم ( جاز له أن لا يغسله إن كان لو غسله تنجس قبل الفراغ منها ) أي الصلاة ( وإلا ) يتنجس قبل فراغه ( فلا ) يجوز ترك غسله هو المختار للفتوى

وقال في رد المحتار : قوله ( هو المختار للفتوى ) وقيل لا يجب غسله أصلا وقيل إن كان مقيدا بأن لا يصيبه مرة أخرى يجب وإن كان يصيبه المرة بعد الأخرى فلا واختاره السرخسي بحر قلت بل في البدائع أنه اختيار مشايخنا وهو الصحيح ا هـ فإن لم يمكن التوفيق بحمله على ما في المتن فهو أوسع على المعذورين ويؤيد التوفيق ما في الحلية عن الزاهدي عن البقالي لو علمت المستحاضة أنها لو غسلته يبقى طاهرا إلى أن تصلي يجب الإجماع وإن علمت أنه يعود نجسا غسلته عند أبي يوسف دون محمد ا هـ لكن فيها عن الزاهدي أيضا عن قاضي صدر أنه لو يبقى طاهرا إلى أن تفرغ من الصلاة ولا يبقى إلى أن يخرج الوقت فعندنا تصلي بدون غسله خلافا للشافعي لأن الرخصة عندنا مقررة بخروج الوقت وعنده بالفراغ من الصلاة ا هـ لكن هذا قول ابن مقاتل الرازي فإنه يقول يجب غسله في وقت كل صلاة قياسا على الوضوء وأجاب عنه في البدائع بأن حكم الحدث عرفناه بالنص ونجاسة الثوب ليست في معناه فلا تلحق به (رد المحتار 1/306)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: