Home » Hanafi Fiqh » Fatwa.org.au » Please enlighten me if abortion or any other measure is allowed to stop this pregnancy, as the life of my wife can be in danger due to early pregnancy.

Please enlighten me if abortion or any other measure is allowed to stop this pregnancy, as the life of my wife can be in danger due to early pregnancy.

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa.org.au
I am residing in Mumbai. I have a daughter of 10 months who was born by cesarean. Now my wife is showing  signs of pregnancy again. However the doctor had told us to think about having a second child after 3 years, as my wife’s operation was complicated for the first child.

Please enlighten me if abortion or any other measure is allowed to stop this pregnancy, as the life of my wife can be in danger due to early pregnancy.

Your prompt reply in the light of Qur’aan & hadith will be highly appreciated.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

If your wife’s life may be at risk due to the pregnancy then abortion will be permissible before the fetus is 120 days old.

قـال في حاشـية ابن عابديـن: مطلب في حكم إسقاط الحمل ( قوله وقالوا إلخ ) قال في النهر : بقي هل يباح الإسقاط بعد الحمل ؟  نعم يباح ما لم يتخلق منه شيء ولن يكون ذلك إلا بعد مائة وعشرين يوما ، وهذا يقتضي أنهم أرادوابالتخليق نفخ الروح وإلا فهو غلط لأن التخليق يتحقق بالمشاهدة قبل هذه المدة كذا في الفتح ، وإطلاقهم يفيد عدم توقف جواز إسقاطها قبل المدة المذكورة على إذن الزوج وفي كراهة الخانية : ولا أقول بالحل إذ المحرم لو كسر بيض الصيد ضمنه لأنه أصل الصيد فلما كان يؤاخذ بالجزاء فلا أقل من أن يلحقها إثم هنا إذا سقط بغير عذرها ا هـ قال ابن وهبان : ومن الأعذار أن ينقطع لبنها بعد ظهور الحمل وليس لأبي الصبي ما يستأجر به الظئر ويخاف هلاكه ونقل عن الذخيرة لو أرادت الإلقاء قبل مضي زمن ينفخ فيه الروح هل يباح لها ذلك أم لا ؟ اختلفوا فيه ، وكان الفقيه علي بن موسى يقول : إنه يكره ، فإن الماء بعدما وقع في الرحم مآله الحياة فيكون له حكم الحياة كما في بيضة صيد الحرم ، ونحوه في الظهيرية قال ابن وهبان : فإباحة الإسقاط محمولة على حالة العذر ، أو أنها لا تأثم إثم القتل ا هـ وبما في الذخيرة تبين أنهم ما أرادوا بالتحقيق إلا نفخ الروح ، وأن قاضي خان مسبوق بما مر من التفقه ، والله تعالى الموفق ا هـ كلام النهر ح  ( رد المحتار: ج 4 ص 335 ، دار المعرفة )
ه
And Allah knows best.

Mufti Faizal Riza

This answer was collected from Fatwa.org.au, which is connected to Darul Ifta Australia, based in Melbourne, Australia.
It is operated by Mufti Faizal Riza, a student of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: