Home » Hanafi Fiqh » Fatwaa.com » Fiqh of Oaths

Fiqh of Oaths

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwaa.com

A person makes an oath (with explicit wordings that constitute an oath in Shariah) that he will not indulge in a particular act of sin–such as looking at the unlawful–for the next 6 months, and if he does, he will give $100 in charity within 3 days of doing the same for each time he does that sin.

The person goes ahead and does that sin many times during those 6 months, such that he loses count how many times he did it. The first couple of times he did the sin, he gives the $100 within 3 days as he swore, but after that he doesn’t give it. He does not give any kaffara at all. This way, those 6 months pass.

Now, with respect to the above:

1.How many times does he have to give kaffara for breaking the oath?

2. How many times does he have to pay $100 in charity?

3. If the amount payable is such that he can’t give it right away, does he have to give it in installments?

4. Is there any other matter he should be aware of?

Answer

Wa’alaykum as Salām wa raḥmatullāhi wa barakātuhu,

1) The amount of Kaffārahs will depend on the person’s exact statement. If he said words like: ‘every time’, ‘whenever’, if ever’, etc, then he will have to give a separate kafārah every time.

2) At each time he commits the wrong in the six month, he ought to pay $100.

3) Since he specified the period of three days, he should give the amount in that specific period.

4) If the person is unaware of the exact amount of time times he broke his oath, he should make taḥarri (apply his mind and contemplate). He should consider the amount of oaths with which his heart feels content.


الفصل الأول في ألفاظ الشرط ألفاظ الشرط إن وإذا وإذما وكل وكلما ومتى ومتى ما ففي هذه الألفاظ إذا وجد الشرط انحلت اليمين وانتهت لأنها تقتضي العموم والتكرار فبوجود الفعل مرة تم الشرط وانحلت اليمين فلا يتحقق الحنث بعده إلا في كلما لأنها توجب عموم الأفعال (الفتاوى الهندية – (1 / 415) قوله ( فازداد عموما ) فيه أن الفعل لا عموم له وعبارة الغاية كما في الفتح والبحر لأن الفعل وهو الدخول أضيف إلى جماعة فيراد به عمومه عرفا مرة بعد أخرى اه

فمراده بالعموم التكرار قوله ( وهي غريبة ) أي لمخالفتها لقول المتون وفيها تنحل اليمين إذا وجد الشرط مرة إلا في كلما وجزم بغرابتها في الفتح والبحر واستشكلها الزيلعي قوله ( وجعله في البحر أحد القولين ) ذكر ذلك عند قول الكنز ففيها إن وجد الشرط حيث قال والحق أن ما في الغاية أحد القولين نقل القولين في القنية في
مسألة صعود السطح اه ونقل هنا عن المعراج وعن بعض الحنابلة أن متى تقتضي التكرار والصحيح أن غير كلما لا يوجب التكرار اه فأفاد ضعف هذا القول وضعف ما عن بعض الحنابلة فافهم قوله ( أي تبطل اليمين ) أي تنتهي وتتم وإذا تمت حنث فلا يتصور الحنث ثانيا إلا بيمين أخرى لأنها غير مقتضية للعموم والتكرار لغة نهر قوله ( ببطلان التعليق ) فيه أن اليمين هنا هي التعليق قوله ( إلا في كلما ) فإن اليمين لا تنتهي بوجود الشرط مرة وأفاد حصره أن متى لا تفيد التكرار وقيل تفيده (حاشية ابن عابدين – (3 / 352)

And Allaah Ta’aala knows best
Wassalaam,
Ismail Moosa (Mufti)
Iftaa Department,
Euro-Sunni & Islamic Research and Welfare Academy

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Read answers with similar topics: