Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Statement regarding the beard

Statement regarding the beard

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

 I hope you are well. Could you please shed some light on the following. If a Muslim with no intention of mocking the sunnah or kufr says ‘keeping a beard is a sunnah not a fardh so you don’t have to keep it’ , OR, ‘you don’t have to keep a beard’. Does saying any of the above make the muslim a kaafir? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is a violation of Sharī’ah and a major sin to pronounce an issue of Sharī‘ah without having adequate knowledge of Sharī‘ah. The terms fardh, sunnah are terminologies with specific definitions having major implications. One requires deep understanding of Sharī‘ah to categorise certain acts as fardh, sunnah etc. If one is guilty of pronouncing in issues of Sharī’ah without knowledge, that constitutes a major sin for which one should make Taubah. Never repeat such a sin again.

Whilst the statement in reference does not constitute Kufr, to trivialise a sunnah and showing disregard to the importance of producing is extremely detrimental to one’s īman.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saleem Khan

Student Darul Iftaa
Bradford, England

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]   وقد ذكروا أن المسألة المتعلقة بالكفر إذا كان لها تسع وتسعون احتمالا للكفر واحتمال واحد في نفيه كان الأولى للمفتي والقاضي أن يعمل بالاحتمال النافي، لان الخطأ في إبقاء ألف كافر أهون من الخطأ في افناء مسلم واحد.[ منح الروض الازهر في شرح فقه الاكبر  ص  445]

ما في البحر…أنه لا يفتى بكفر مسلم أمكن حمل كلامه على محمل حسن، أو كان في كفره اختلاف، ولو رواية ضعيفة. [شرح عقود رسم المفتي   ص  57]

قوله: (لا يفتى بكفر مسلم أمكن حمل كلامه على محمل حسن) ظاهره أنه لا يفتى به من حيث استحقاقه للقتل ولا من حيث الحكم ببينونة زوجته.  [رد المحتار  ج  4  ص 229  ايج ايم سعيد].

وفي: جامع الفصولين روى الطحاوي من أصحابنا: لا يخرج الرجل من الايمان إلا جحود ما أدخله فيه، ثم ما تيقن أنه ردة يحكم بها، وما يشك أنه ردة لا يحكم بها، إذ الاسلام الثابت لا يزول بالشك مع أن الاسلام يعلو، وينبغي للعالم إذا رفع إليه هذا أن لا يبادر بتكفير أهل الاسلام مع أنه يقضي بصحة إسلام المكره. [رد المحتار  ج  4  ص 223  ايج ايم سعيد].

يجب أن يعلم أنه اذا كان في المسألة وجوه توجب التكفير [ووجه يمنع التكفير، فعلي المفتي أن يميل إلى الوجه الذي يمنع التكفير] تحسينا للظن بالمسلم، ثم إن كانت نية القائل الوجه الذي يمنع التكفير، فهو مسلم، وإن كان كانت نية القائل الوجه الذي يوجب التكفير لا ينفعه فتؤى المفتي. [المحيط البرهاني  ج  7  ص397]

[جواهرالفقه ج  1  ص  147]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: