Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Question regarding wet dream

Question regarding wet dream

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I wanted to ask that i slept at night and had a wet dream and my clothes bed sheet and blanket got wet by Mani (i think its mani  as it gushes out) in morning i did ghusal and then offered namaz now when i wear the same clothes again  will i get najis will i have to do ghusal again. if i wear clean washed clothes and sleep on the same bed sheet and use the same blanket which have dried will my clen clothes get najis can i offer salah in trhem

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Generally there are two types of emissions from the private parts besides urine:

  • Mani- (sperm) which is thick and white. [1]
  • Mazi-(pre-coital fluid) which is thin and clear.[2]

The fluid which is discharged at the time of excitement is called mazi. The fluid which is discharged with force at the time of sexual activity or wet dream is called mani. Mani is impure (najis)and ghusl becomes wajib (necessary) with the discharge of mani. Mazi is also impure but only necessitates whudu.

If the clothes have been soiled with either mani or mazi equivalent to the size of the hollow portion of the palm[3], then the clothes will become impure. It will not be permissible to perform salāh with such clothes until the impurity is washed off. If you have already preformed ghusal and then wore the same clothes, it will not be necessary to repeat the ghusal.

If the bed sheet, blanket etc. are dry, then the clothes or the body will not become impure (najis). However, if the person’s body is wet, for example, due to sweat, and the effect of the impurity became apparent on the clothes or the body, then the body or clothes will become impure.[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah Ghadai

Student Darul Iftaa
Michigan, U.S.A 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] (يفترض الغسل بواحد ) يحصل للإنسان ( من سبعة أشياء ) أولها ( خروج المني ) وهو ماء أبيض ثخين ينكسر الذكر بخروجه يشبه رائحة الطلع ومني المرأة رقيق أصفر ( إلى ظاهر الجسد ) لأنه ما لم يظهر لا حكم له ( إذا انفصل عن مقره ) وهو الصلب ( بشهوة ) الخ ( مراقي الفلاح: ص 95 )

[2] (فصل : عشرة أشياء لا يغتسل منها: مذي ) بفتح الميم وسكون الدال المعجمة وكسرها وهو ماء أبيض رقيق يخرج عند شهوة لا بشهوة ولا دفق ولا يعقبه فتور وربما لا يحس بخروجه وهو أغلب في النساء من الرجال ويسمى في جانب النساء قذى بفتح القاف والدال المعجمة ( و ) منها ( ودي ) بإسكان الدال المهملة وتخفيف الياء وهو ماء أبيض كدر ثخين لا رائحة له يعقب البول وقد يسبقه أجمع العلماء على أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي

( مراقي الفلاح: ص 100 )

[3] الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (1/ 58(

إن كانت غليظة وهي أكثر من قدر الدرهم فغسلها فريضة والصلاة بها باطلة وإن كانت مقدار درهم فغسلها واجب والصلاة معها جائزة وإن كانت أقل من الدرهم فغسلها سنة

[4] ولو وضع قدمه الجاف الطاهر أو نام على نحو بساط نجس رطب إن إبتل ما أصاب ذلك تنجس وإلا فلا.

 حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ص:158

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: