Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » A person puts a condition that if his wife calls the police then she is divorced then will 1or 3 take place?

A person puts a condition that if his wife calls the police then she is divorced then will 1or 3 take place?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If during an argument a wife decides to call the police,   and if the husband at the time then says if you ever call the police again you are divorced, or consider yourself divorced or words to that effect.  If in future the wife does call the police during another argument is divorce valid?   If so is that regarded as one divorce, or 3?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Respected brother/sister in Islam,

 Life is full of tests and challenges and every marriage has its ups and downs. Involving the police to intervene in family related issues is not a solution and may just escalate the problem even further. The way forward is that the husband and wife should resolve their issues with maturity by explaining their differences to each other or by contacting a senior family member to address the issue.

 In principle, if the husband gives a conditional divorce (talaq) then, once the condition is found, the divorce will take effect. [1]

 In the enquired situation the condition of divorce will be confined to one instance only. If the wife calls the police then, one revocable talaq (rajie) will take place. Thereafter, if she calls the police again then, no talaq will take place as the condition is over. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net 

[1] و ان وجد الشرط فى الملك انحلت اليمين بان قال لامرأته ان دخلت الدار فأنت طالق فدخلت امرأته وقع الطلاق لوجود الشرط (التاترخانية ج5 ص52 م زكريا)

فتاوى دار العلوم ديوبند ج10 ص74 دار الاشاعت

[2](ففي جميعها) أي جميع الألفاظ (إذا وجد الشرط انتهت اليمين) لأنها غير مقتضية للعموم والتكرار لغة فبوجود الفعل مرة يتم الشرط وإذا تم وقع الحنث فلا يتصور الحنث مرة أخرى إلا بيمين أخرى أو بعموم تلك اليمين وليس فليس ….. (إلا في) كلمة (كلما فإنها تنتهي) اليمين فيها (بعد الثلاث) في الحرة والثنتين في الأمة )مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر ج 1 / ص 418 دار احياء تراث)

(وألفاظ الشرط: إن) بكسر الهمزة (وإذا، وإذ ما، وكل) وهذا ليس بشرط حقيقة، لأن ما يليها اسم، والشرط ما يتعلق به الجزاء، والأجزية تتعلق بالأفعال، لكنه ألحق بالشرط لتعلق الفعل بالاسم الذي يليها، كقولك: كل امرأة أتزوجها فكذا، درر (وكلما، ومتى، ومتى ما) ونحو ذلك، كلو، نحو: أنت كذا لو دخلت الدار (ففي كل هذه الشروط إذا وجد الشرط انحلت اليمين) ، لأنها غير مقتضية للعموم والتكرار، فبوجود الفعل مرة يتم الشرط، ولا بقاء لليمين بدونه (إلا في كلما فإن الطلاق يتكرر بتكرار الشرط) لأنها تقتضي تعميم الأفعال(اللباب ص446 بشار بكري)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: