Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to use Mannequins and Models for my clothing business?

Is it permissible to use Mannequins and Models for my clothing business?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

What is the opinion of Ulema and Mufties in the light of Islamic
teachings in the matter, that a person wants to run his clothing
business through online retail platforms which requires the person to
use live human model wearing clothes to be photographed and used for
display of products online.

So what is opinion regarding male and female models being used for such display.
And if there are any restrictions, then what should be the permitted
way to do business on these platforms by using human models.

Also I want to ask another case with respect to this question that if
male or female mannequin is used instead, then what is the opinion
respectively.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1.  It is impermissible to use male and female models to take photographs and advertise your clothing products.[1]
  2. It is impermissible to use a normal mannequin. However, it will be permissible to use a headless male mannequin.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saleem Khan

Bradford, UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] صحيح البخاري حديث: ٩

حدثنا عبد الله بن محمد الجعفي، قال: حدثنا أبو عامر العقدي، قال: حدثنا سليمان بن بلال، عن عبد الله بن دينار، عن أبي صالح، عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال «الإيمان بضع وستون شعبة، والحياء شعبة من الإيمان

 

صحيح مسلم: حديث ٥٧

حدثنا عبيد الله بن سعيد، وعبد بن حميد، قالا: حدثنا أبو عامر العقدي، حدثنا سليمان بن بلال، عن عبد الله بن دينار، عن أبي صالح، عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: «الإيمان بضع وسبعون شعبة، والحياء شعبة من الإيمان»

 

[2]

قلت: أرأيت رجلا صلي في بيت وفي القبلة تماثيل مصورة وقد قطع رؤوسها؟  قال لا يضر ذلك شيئا لان هذا ليس بتماثيل.

[الأصل ج ١ ص ١٨٤ دار ابن حزم]

 

 ( وإذا كان التمثال مقطوع الرأس ) أي ممحو الرأس ( فليس بتمثال ) لأنه لا يعبد بدون الرأس وصار كما إذا صلى إلى شمع أو سراج على ما قالوا

فتح القدير ج ٢ ص ٣٢٢

 

 

 

 وإذا كان التمثال مقطوع الرأس ” أي ممحو الرأس ” فليس بتمثال ” لأنه لا يعبد بدون الرأس

الهداية ج ١ ص ٦٥

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: