Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How should I make up qadha fasts and prayers for the past fourteen years?

How should I make up qadha fasts and prayers for the past fourteen years?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I neglected my salaahs. I don’t remember which ones I have missed. Lets say I need to do 14 years of qazaa salaah? I read above that all Fard and witr salaah missed must be done. Please reply how I will proceed with making todays salaahs (fard and sunnat) and qazaa of missed 14 years.

I am lost i am afraid. What is my priority? Qazaa of past or sunnat of current day? Can i leave out the sunnah salaah of today and instead do qazaa?

And what about fasts not completed.

What can I do to save myself from the hellfire?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Your sense of being lost, afraid, and fear for the hellfire is an expression of your Iman. May Allah save you from the fire of hell and grant you entrance into Jannah. Ameen  

Your understanding of making up (qadha) for the missed fardh and witr salaahs of the past is correct. It is not necessary to make up the missed Sunnah salaahs.[1]

You should make an overestimate of the missed fardh and witr salaahs and start fulfilling them immediately.[2] Also mark off every prayer you perform on a chart in order to keep track of your missed prayers. Life is short and death is imminent. Do not delay in commencing your prayers now. Put a manageable system into place in making up your qadha salaahs. For example, make one or two qadha salaahs before and after every present fardh prayer. Moreover, you cannot miss our your current sunnah al-muakkadah Salaahs. It is a sin to miss out the sunnah al-muakkadah Salaahs.

For each prayer, you will make the following intention: “I am performing my Qadhā for the first Fajr/Zuhr/Asr/Maghrib/Isha/Witr (depending on the Salāh you are making Qadhā of) I missed”, because this Salāh will not remain a Qadhā once it is performed. Therefore, the next Salāh you missed will become your “first Qadhā” and so on. [3]

Similarly, you will make qadha of fasts equivalent to fourteen months (one Ramadan per annum) which is around 420 days. You will make the same intention mentioned above. We advise you make a habit of fasting every Monday and Thursday along with the 13th, 14th, and 15th of every Islamic month. If you are capable of much more, then you must exert whatever efforts necessary to make up your qadha fasts.

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]  [امداد الفتاوی، کتاب الصلاة، باب قضا الفوائت، ج۱، ص۳۹۷، مکتبہ دار العلوم کراچی]

ذکر صاحب الھدایة فی الکتاب: هو المروي عن النبي عَلَيْهِ السَّلَامُ قال: وإذا فاتته ركعتا الفجر لا يقضيهما قبل طلوع الشمس، لأنه يبقى نفلا مطلقا وهو مكروه بعد الصبح، قال: ولا بعد ارتفاعها عند أبي حنيفة رَحِمَهُ اللَّهُ ، وأبي يوسف رَحِمَهُ اللَّهُ وقال محمد رَحِمَهُ اللَّهُ -: أحب إلي أن يقضيهما إلى وقت الزوال؛ لأنه عَلَيْهِ السَّلَامُ قضاهما بعد ارتفاع الشمس غداة ليلة التعريس، ولهما أن الأصل في السنة أن لا تقضى لاختصاص القضاء بالواجب، والحديث ورد في قضائهما تبعا للفرض فبقي ما رواه على الأصل، وإنما تقضى تبعا له، وهو يصلي بالجماعة أو وحده إلى وقت الزوال، وفيما بعده اختلاف المشايخ رَحِمَهُمُ اللَّهُ وأما سائر السنن سواها فلا تقضى بعد الوقت وحدها

وشرحہ العینی: (ولهما) ش: أي لأبي حنيفة ومحمد م: (أن الأصل في السنة أن لا تقضى لاختصاص القضاء بالواجب) ش: لأن القضاء تسليم مثل الواجب بالأمر م: (والحديث ورد في قضائهما تبعا للفرض) ش: ش: هذا جواب عن حديث ليلة التعريس تقديره أنه لما ورد بقضائها تبعا قلنا بقضائها م: (فبقي ما رواه على الأصل) ش: وهو عدم وجوب الزوال بالاتفاق م: (وإنما تقضى) ش: أي السنة م: (تبعا له) ش: أي للفرض م: (وهو يصلي بالجماعة) ش: أي والحال أنه يصلي بالجماعة م: (أو وحده) ش: أي أو يصلي وحده م: (إلى وقت الزوال) ش: أراد انتهاء وقت القضاء مع الجماعة أو كان منفردا إلى وقت زوال الشمس، توضيحه أن سنة الفجر تقضى تبعا للفرض سواء كان قضى الفرض بالجماعة أو قضاه وحده. وقال الأكمل هاهنا وكلامه واضح، قلت من أين يجيء الوضوح إن لم يشرح كلام المصنف كما هو المقصود؟

م: (وفيما بعده) ش: أي وفيما بعد الزوال م: (اختلاف المشايخ) ش: أي مشايخ ما وراء النهر، فاختلفوا في أنه هل تقضى سنة الفجر تبعا للفرض، فقال بعضهم تقضى تبعا وبه قال الشافعي في قول، وقال بعضهم لا تقضى إلا تبعا ولا مقصودة. وفي المحيط لا تقضى السنة بعد الزوال وإن تذكر مع الفرض من غير ذكر خلاف، وفي جامع بدر الدين الورسكي لا يقضى بعد الزوال، لأن السنة جاءت بالقضاء في وقت مجمل فلا يقاس عليه آخر.

م: (وأما سائر السنن سواها) ش: أي سوى سنة الفجر، وفي بعض النسخ سواهما بضمير التثنية أي سوى ركعتي الفجر م: (فلا تقضى بعد الوقت وحدها) ش: أي إذا كانت بدون الفرضية.

[البناية شرح الهداية، کتاب الصلاة، باب ادراک الفریضة، ج۲، ص۵۷٤، دار الکتب العلمیة]

۲۹۷۲: الحجة: رجل اراد ان یقضی الفوائت القدیمة ینبغی ان یقضی الفجر ورکعتی الفجر قبلھا ویقضی الاوتار، وفی الینابیع: بالاجماع۔ وفی سائر السنن یخیر ان شا ترک وان شا قضی

[الفتاوی التاتارخانیة، کتاب الصلاة، الفصل العشرون، قضا الفائتة، ج۲، ص٤٥٥، مکتبة زکرریا]

[2] if fourteen years of prayers were neglected after attaining puberty, then the total amount of neglected prayers will be around 5,113 for each prayer i.e. fair, zuhr, asr, maghrib, isha, and witr.

[3]  إذا أراد أن يقضي الفوائت ذكر في «فتاوى أهل سمرقند» : أنه ينوي أول ظهر لله عليه، وكذلك كل صلاة يقضيها، وإذا أراد ظهر آخر ينوي أيضاً أول ظهر لله عليه؛ لأنه لما قضى الأول صار الثاني أول ظهر لله عليه، ورأيت في موضع آخر أنه ينوي آخر ظهر لله عليه

[المحيط البرهاني، كتاب الصلاة، الفصل العشرون، ج١، ص٥٣٩، دار الكتب العلمية]

{كثرت الفوائت نوى أول ظهر عليه أو آخره}

(قوله كثرت الفوائت إلخ) مثاله: لو فاته صلاة الخميس والجمعة والسبت فإذا قضاها لا بد من التعيين لأن فجر الخميس مثلا غير فجر الجمعة، فإن أراد تسهيل الأمر، يقول أول فجر مثلا، فإنه إذا صلاه يصير ما يليه أولا أو يقول آخر فجر، فإن ما قبله يصير آخرا

[رد المحتار، كتا الصلاة، فروع في قضاء الفوائت، ج٢، ص٧٦، سعيد]

[فتاوي محمودية، كتاب الصلاة، باب قضاء الفوائت، ج٧، ص٣٦٥، جامعة فاروقية]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: