Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Which acts are allowed in the sahn of a Masjid?

Which acts are allowed in the sahn of a Masjid?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Please may you clarify the definition of the “Sehen” designation in the Musjid in terms of:

  • Crossing in front of the Saffs of the Musallis
  • Whether a business transaction may be performed there
  • Permissability of a second Jamaat etc
Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Sahn of a Masjid is attached to the Masjid proper and therefore falls in the category of the Masjid property in many issues[1] such as respecting and honoring the Masjid, validity of jamaat in terms of continuation of rows (sufoof), the prohibition of performing a business transaction,[2] etc.

However, a Sahn is not regarded as Masjid proper in terms of itikaaf and the official jamaat of the masjid. If a person is sitting in sunnah itikaaf, he must remain in the Masjid proper. If he comes out to the sahn area without a valid excuse, that will invalidate his itikaaf.[3]

Likewise, if some people missed the official jamaat of the Masjid, they may make jamaat in the Sahn area.  

As far as crossing in front of a Musalli (a person performing Salaah) is concerned, this should not be done in general; whether it be inside the Masjid or anywhere else.[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]وَذَكَرَ فِي الْبَحْرِ عَنْ الْمُجْتَبَى أَنَّ فِنَاءَ الْمَسْجِدِ لَهُ حُكْمُ الْمَسْجِدِ، ثُمَّ قَالَ: وَبِهِ عُلِمَ أَنَّ الِاقْتِدَاءَ مِنْ صَحْنِ الْخَانْقَاهْ الشَّيْخُونِيَّةِ بِالْإِمَامِ فِي الْمِحْرَابِ صَحِيحٌ وَإِنْ لَمْ تَتَّصِلْ الصُّفُوفُ لِأَنَّ الصَّحْنَ فِنَاءُ الْمَسْجِدِ

[رد المحتار، ج۱، ص۵۸۵، سعيد[

 

فناء المسجد له حكم المسجد حتى لو قام في فناء المسجد، واقتدى بالإمام صح اقتداؤه، وإن لم تكن الصفوف متصلة ولا المسجد ملأناً وإليه أشار محمد في باب صلاة الجمعة، فقال يصح الاقتداء في الطاقات بالكوفة، وإن لم تكن الصفوف متصلة فلا يصح في دار الصيارفة، إلا إذا كانت الصفوف متصلة؛ لأن الطاقات بالكوفة متصلة بالمسجد ليس بينها وبين المسجد طريق، فلا يشترط فيها اتصال الصفوف

[المحيط البرهاني، کتاب الصلاة، ج۱، ص٤١٨، ادارة القران]

جو حصہ صحن مسجد کا غیر مسقف ہو اور موسم گرما میں اکثر اس میں جماعت کے ساتھ نماز ہوتی ہے وہ داخل مسجد ہوتا ہے، جملہ احکام مسجد اس سے متعلق ہوتے ہیں۔ وہ بالکل مثل مسقف کے ہے۔۔۔

[عزیز الفتاوی، ص۲۵۰، ادارة المعارف]

 

وفي «المنتقى» : اتخذ من داره مسجداً أشرعه وجعل على الظلل منه غرفة ومسكناً، فهذا ملك له وله أن يبيعه، وكذلك الصحن الذي عليه بناء ولا تحته مسكن يريد أنه كما لا يثبت لما تحت المسكن حكم المسجد لا يثبت للباقي، وهو الصحن حكم المسجد لما أشار إليه في «الكتاب» أن هذا مسجد واحد، وعن أبي يوسف أنه أجاز أن يكون الأسفل مسجداً والأعلى ملكاً؛ لأن الأسفل أصل عن محمد أنه حين دخل الري ورأى ضيق الأمكنة جوز ذلك

[المحيط البرهاني، کتاب الوقف، فصل الحادی والعشرون، ج٦، ص٢٠٧، ادارة القران]

[2] ویکرہ تکرار الجماعة باذان واقامة فی مسجد محلة لا فی مسجد طریق او مسجد لا امام لہ ولا موذن

[الدر المختار، کتاب الصلاة، باب الامامة، ج۱، ص۵۵۲، سعید]

 

ووفق قاضی خان فقال لہ (یعنی مصلی العید والجنازة) حکم المسجدعند ادا الصلاة۔۔۔ولیس لہ حکمہ فی حق المرور وحرمة الدخول للجنب والحائض، وفنا المسجد لہ حکم المسجد۔۔۔ثبت فیہ الاحکام المتقدمة من حرمة البیع والشرا ودخول الجنب۔۔۔اما لو کان لہ امام وموذن معلوم فیکرہ تکرار الجماعة فیہ باذان واقامة عندنا وعن ابی حنیفة لو کانت الجماعة الثانیة اکثر من ثلثة یکرہ التکرار والا فلا وعن ابی یوسف اذا لم تکن علی الہیئة الاولی لا یکرہ والا ہکرہ وھو الصحیح وبالعدول عن المحراب تختلف الہیئة کذا فی فتاوی بزازیة۔

[غنیة المتملی، احکام المسجد، الثالث، ص٦١٤، مکتبة رشیدیة]

 

[فتاوی محمودیة، کتاب الصلاة، باب الجماعة، ج٦، ص٤٣٦، فاروقیة]

[3] [غنیة المتملی، احکام المسجد، الثالث، ص٦١٤، مکتبة رشیدیة]

[4] [فتاوی محمودیة، کتاب الصلاة، باب تسویة الصفوف وترتیبہا، ج٦، ص۵۲۲، فاروقیة]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: