Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Does Zakat need to be given for Sales Incentive which has not been given yet?

Does Zakat need to be given for Sales Incentive which has not been given yet?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have some questions regarding the payment of Zakat.

My “Zakat Date” is 1st Rajjab. My pay structure consisits of Basic Salary , Sales Incentives and Housing Allowance. The company’s policy of giving the sales incentive is that they calculate it on quarterly basis and award in next quarter. (the incentive of Jan-March will be given by the end of June) Sometimes it gets delayed and is paid after two quarters.

If this case , what amounts should I account for as my wealth at the Zakat date. 

1. Should I calculate the “to-date” incentive (which is difficult to do) on the Zakat date , or should I include the last paid incentive as my wealth. 

2. If the incentive is due but not paid at the time of Zakat Calculation , should I include it in my wealth?

3. The housing allowance paid is totally consumed in house rent. If I am in possession of this allowance at the Zakat Date , should I count it as my wealth?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, there is no Zakat on housing allowance. If you are receiving housing allowance you do not need to include it with your wealth[1].

Also, there is no Zakat on unpaid salary[2]. If you have not received your quarterly sales incentive, then you would not need to include it with your wealth. In other words, Zakat will only be taken from the wealth which you possess.

And Allah Ta’āla Knows Best

Immad Bin Arshad

Student Darul Iftaa
California, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 262)

 فَإِذَا كَانَ مَعَهُ دَرَاهِمُ أَمْسَكَهَا بِنْيَةِ صَرْفِهَا إلَى حَاجَتِهِ الْأَصْلِيَّةِ لَا تَجِبُ الزَّكَاةُ فِيهَا إذَا حَالَ الْحَوْلُ

العناية شرح الهداية (2/ 162)

(وليس في دور السكنى وثياب البدن وأثاث المنازل ودواب الركوب وعبيد الخدمة وسلاح الاستعمال زكاة) لأنها مشغولة بالحاجة الأصلية وليست بنامية أيضا

[2] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 10)

وَأَمَّا الدَّيْنُ الضَّعِيفُ فَهُوَ الَّذِي وَجَبَ لَهُ بَدَلًا عَنْ شَيْءٍ سَوَاءٌ وَجَبَ لَهُ بِغَيْرِ صُنْعِهِ كَالْمِيرَاثِ، أَوْ بِصُنْعِهِ كَمَا لِوَصِيَّةٍ، أَوْ وَجَبَ بَدَلًا عَمَّا لَيْسَ بِمَالٍ كَالْمَهْرِ، وَبَدَلِ الْخُلْعِ، وَالصُّلْحِ عَنْ الْقِصَاصِ، وَبَدَلِ الْكِتَابَةِ وَلَا زَكَاةَ فِيهِ مَا لَمْ يُقْبَضْ كُلُّهُ وَيَحُولُ عَلَيْهِ الْحَوْلُ بَعْدَ الْقَبْضِ

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 305-307) 

(و) اعلم أن الديون عند الإمام ثلاثة: قوى ، ومتوسط ، وضعيف، ف (ـتجب) زكاتها إذا تم نصابا وحال الحول ، لكن لا فورا بل (عند قبض أربعين درهما من الدين) القوى كقرض (وبدل مال تجارة) فكلما قبض أربعين درهما يلزمه درهم (و) عند قبض (مائتين منه لغيرها) أى من بدل مال لغير تجارة وهو المتوسط ، كثمن سائمة وعبيد خدمة ونحوهما مما هو مشغول بحوائجه الأصلية كطعام وشراب وأملاك.  ويعتبر ما مضى من الحول قبل القبض فى الأصح ، ومثله ما لو ورث دينا على رجل (و) عند قبض (مائتين مع حولان الحول بعده) أى بعد القبض (من) دين ضعيف وهو (بدل غير مال) كمهر ودية وبدل كتابة وخلع ، إلا إذا كان عنده ما يضم إلى الدين الضعيف كما مر

فتح القدير (3/ 491)

قَسَّمَ أَبُو حَنِيفَةَ الدَّيْنَ إلَى ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ : قَوِيٌّ وَهُوَ بَدَلُ الْقَرْضِ وَمَالِ التِّجَارَةِ ، وَمُتَوَسِّطٌ وَهُوَ بَدَلُ مَالٍ لَيْسَ لِلتِّجَارَةِ كَثَمَنِ ثِيَابِ الْبِذْلَةِ وَعَبْدِ الْخِدْمَةِ وَدَارِ السُّكْنَى ، وَضَعِيفٌ وَهُوَ بَدَلُ مَا لَيْسَ بِمَالٍ كَالْمَهْرِ وَالْوَصِيَّةِ وَبَدَلِ الْخُلْعِ وَالصُّلْحِ عَنْ دَمِ الْعَمْدِ وَالدِّيَةِ وَبَدَلِ الْكِتَابَةِ وَالسِّعَايَةِ .

فَفِي الْقَوِيُّ تَجِبُ الزَّكَاةُ إذَا حَالَ الْحَوْلُ وَيَتَرَاخَى الْأَدَاءُ إلَى أَنْ يَقْبِضَ أَرْبَعِينَ دِرْهَمًا فَفِيهَا دِرْهَمٌ وَكَذَا فِيمَا زَادَ فَبِحِسَابِهِ ، وَفِي الْمُتَوَسِّطِ لَا تَجِبُ مَا لَمْ يَقْبِضْ نِصَابًا وَتُعْتَبَرُ لِمَا مَضَى مِنْ الْحَوْلِ فِي صَحِيحِ الرِّوَايَةِ ، وَفِي الضَّعِيفِ لَا تَجِبُ مَا لَمْ يَقْبِضْ نِصَابًا وَيَحُولُ الْحَوْلُ بَعْدَ الْقَبْضِ عَلَيْهِ ، وَثَمَنُ السَّائِمَةِ كَثَمَنِ عَبْدِ الْخِدْمَةِ

There are three types of debt. unpaid salary is categorized as “weak debt”. A weak debt is a debt which accrues without any considerations. And the hukam of this is that Zakat is not liable upon such debt until recovered.

For more information:

Categorising Debt For Zakat Purposes

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: