Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Fasting during the month of Shawwal

Fasting during the month of Shawwal

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

 My question relates to the 6 days optional fasts after Ramadan. I know these have a big reward and that if they are done it is like the person fasted the whole year I think. Can I fast these and have the intention to have the reward given to my family and the prophet sala lahu alaihi wasalam? And if I did that would the reward of having fasted a year count towards fasts missed from past ramadan or do these have to be caught up separately? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The hadith pertaining to fasting in the month of Shawwal is as follows:

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال، كان كصيام الدهر

Rasulullah Salallahu Alayhi Wasallam said “Whoever observes the fast of Ramadhan and follows it up with six fasts in Shawwal will be rewarded as if he has fasted the entire year” [1]

If one fasts six days during the month of Shawwal and intends to give the reward to his family members and Rasulullah Salallahu Alayhi Wasallam, then both the fasting person and those whom he intends to give the reward to will receive the reward of fasting the whole year inshallah.[2]

However, these six days will not suffice for any qadah fasts (fasts that one left out during Ramadhan for a valid reason e.g. due to sickness). One will have to keep qadha fasts separately. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net 

[1] صحيح مسلم -1164 دار ابن رجب

[2] صرح علماؤنا في باب الحج عن الغير بأن للإنسان أن يجعل ثواب عمله لغيره صلاة أو صوما أو صدقة أو غيرها كذا في الهداية، بل في زكاة التتارخانية عن المحيط: الأفضل لمن يتصدق نفلا أن ينوي لجميع المؤمنين والمؤمنات لأنها تصل إليهم ولا ينقص من أجره شيء اهـ هو مذهب أهل السنة والجماعة (الرد المحتار ج2 ص243 سعيد)

لما كان الحج عن الغير كالتبع أخره، والأصل فيه أن الإنسان له أن يجعل ثواب عمله لغيره صلاة أو صوما أو صدقة أو قراءة قرآن أو ذكرا أو طوافا أو حجا أو عمرة أو غير ذلك عند أصحابنا للكتاب والسنة أما الكتاب …وبهذا علم أنه لا فرق بين أن يكون المجعول له ميتا أو حيا والظاهر أنه  لا فرق بين أن ينوي به عند الفعل للغير أو يفعله لنفسه ثم بعد ذلك يجعل ثوابه لغيره لإطلاق كلامه. (البحر الرائق ج3 ص59 سعيد)

[3] احسن الفتاوى ج4 ص440 سعيد

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: