Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Non Islamic Marriage

Non Islamic Marriage

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My sister married at Christian. he reverted at the time of the nikah to islam. after a few years, he says that he wants to be a Christian and not a muslim. they have a child, The child is being brought up as a muslim with the consent of the father. My sister is still a practicing muslim but she refuses to leave her husband who is now kuffar. Can you please advise us as family how to treat my sister, her husband and the child.  Who do we sever ties with and whom do we keep relations with. What is the Islamic viewpoint on such a situation?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salamu ‘alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuh.

As Muslims, the most important aspect of our lives is our Imaan. We are encouraged to maintain contact with people that increase our Imaan and we are instructed to refrain from people that threaten our Imaan. It is precisely for this reason, a Muslim woman cannot marry a non-Muslim man as contact with him and his masculine nature will lead to compromising her Imaan.

In the enquired case, your sister is still a practicing Muslim. She committed to marriage because her husband accepted Islam. If he had not accepted Islam, she would have not have married him. Just as the validity of the marriage depended on him accepting Islam, the sustainability of the marriage also depends on him remaining a Muslim. He knew that he had to accept Islam for him to marry her. It was expected of him to remain a Muslim and keep up to his commitment.

Apart from him being a renegade of Islam, he also cheated on your sister regarding her expectations of a permanent valid and legal marriage. Your sister wanted her marriage to be legal. He withdrew from Islam and that led her marriage to being illegal. As such, she should withdraw from him until he keeps to his agreement. Your sister should maintain strengthening her Imaan and put pressure on her husband to return to Islam. Advise your sister to focus on her Imaan and consider the long term implications of being with the father of her child without Imaan as well as the Aakhirah.

Just as she loves him, he also loves her as they are bonded by their child. If she doesn’t want to leave him as the result of her love for him, she should use their love bond in order to pressurize him to revert to Islam.

Furthermore, the Nikah of your sister is no more valid as her husband has left the fold of Islam. It is not lawful for her to live together with her husband. She should separate with her child from her husband as soon as possible.[1]

After your sister’s husband reverts to Islam, a new Nikah will have to be performed in order for your sister and her husband to live lawfully together again.

And Allah Ta’ala Knows Best

Ismaeel Bassa

Student Darul Iftaa

Durban South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] 1} قال: ” وإذا ارتد أحد الزوجين عن الإسلام وقعت الفرقة بغير طلاق ” وهذا عند أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله وقال محمد رحمه الله إن كانت الردة من الزوج فهي فرقة بطلاق هو يعتبره بالإباء والجامع ما بيناه وأبو يوسف رحمه الله مر على ما أصلنا له في الإباء وأبو حنيفة رحمه الله فرق بينهما ووجه الفرق أن الردة منافية للنكاح لكونها منافية للعصمة والطلاق رافع فتعذر أن تجعل طلاقا بخلاف الإباء لأنه يفوت الإمساك بالمعروف فيجب التسريح بالإحسان على ما مر ولهذا تتوقف الفرقة بالإباء على القضاء ولا تتوقف بالردة ” ثم إن كان الزوج هو المرتد فلها كل المهر إن دخل بها ونصف المهر إن لم يدخل بها وإن كانت هي المرتدة فلها كل المهر إن دخل بها وإن لم يدخل بها فلا مهر لها ولا نفقة ” لأن الفرقة من قبلها { الهداية في شرح بداية المبتدي، ج 1، ص 215، دار احياء التراث العربي – بيروت – لبنان } .

2} إذا ارتدّ أحد الزوجين وقعت الفرقة بينهما في الحال، هذا هو جواب ظاهر الرواية وبعض مشايخ بلخ وبعض مشايخ سمرقند رحمهم الله كانوا يفتون بعدم الفرقة بارتداد المرأة حسماً لباب المعصية، وعامتهم على أنه تقع الفرقة إلا أنها تجبر على الإسلام، والنكاح مع زوجها الأول لأن الحسم يحصل بالجبر على النكاح الأول، ومشايخ بخارى رحمهم الله، كانوا على هذا { لمحيط البرهاني في الفقه النعماني فقه الإمام أبي حنيفة رضي الله عنه، ج 3، ص 141/142، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان } .

3} (وإذا ارتد أحد الزوجين عن الإسلام) والعياذ بالله تعالى (وقعت الفرقة بينهما بغير طلاق) قال في الهداية: وهذا عند أبي حنيفة وأبي يوسف، وقال محمد: إن كانت الردة من الزوج فهي فرقة طلاقٍ، واعتمد قولهما المحبوبي والنسفي والموصلي وصدر الشريعة، اهـ (فإن كان الزوج هو المرتد و) كان (قد دخل بها فلها كمال المهر) ؛ لأنه قد استقر بالدخول (وإن كان لم يدخل بها) بعد (فلها نصف المهر) ؛ لأنهما فرقة حصلت من الزوج قبل الدخول، وهي منصقةٌ (وإن كانت المرأة هي المرتدة) وكانت الردة (قبل الدخول فلا مهر لها) ؛ لأنها منعت المعقود عليه بالارتداد، فصارت كالبائع إذا أتلف المبيع قبل القبض (وإن كانت الردة بعد الدخول) بها (فلها المهر) كاملا؛ لما مر أن الدخول في دار الإسلام لا يخلو عن عقر أو عقر (وإن ارتدا معاً) أو لم يعلم السبق (وأسلما معاً) كذلك (فهما على نكاحهما) استحساناً؛ لعدم اختلاف دينهما { اللباب في شرح الكتاب، ج 3، ص 28، المكتبة العلمية، بيروت – لبنان }

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: