Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How do I make Qadha of 125 fasts?

How do I make Qadha of 125 fasts?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Actually i became baaligh at an early age where i did not understand the masla or rules of islam truly..So without knowing or realizing that by breaking 1fast during the month of Ramadaan i should replace 60fasts consecutively,i was breaking many fasts and sometimes i was not even making the intention of fasting..i was just pretending to be fasting..And now that i am older now and i understand much more concerning islam,i want to replace all those fasts..but i do not know how to do it..when i’ve counted how much fasts i should replace it is about 125 fast for several years..125 fasts insha Allah I will replace it,i can do it insh Allah but if I multiply it by 60,it’s quite really difficult..it will take me more than 10 years in my life..now I don;t know what to do..can i replace 125 fasts or do i really multiply 125 fasts by 60?truly during those age I did not knew it or understand it…elase I would never do so..please tell what to do

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salamu ‘alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuh.

The thought and realization of making up for the missed fasts and broken fasts is Taufeeq and guidance from Allah. As such, Allah will make it easy for you to make up for the missed and broken fasts.

Whilst you should make Shukr for such a thought, you should also make lots of Taubah and Istighfaar for your negligence in not knowing the basic laws of fasts and not observing the fasts.

Your calculation of ten years being spent in making up for your previous fasts is due to your wrong understanding of the issue. If one did not fast at all, then only one Qadha fast has to be made for each individual missed fast. In this case, there is no 60 days penalty. The 60 days penalty is only if one kept the fasts and broke it without a valid reason in Shariah. Every time one fasts and breaks the fasts without a valid reason, 60 fasts will have to be kept as penalty as well as one Qadha fast.

However, Shariah has considered the huge implications of Kaffarah and has granted concession of combinations of penalties. That is, you may keep 60 consecutive fasts with the intention of penalty for all the broken fasts. As such, one penalty of 60 fasts will suffice on behalf of all the previous broken fasts. There is no combination of the Qadha fasts. Therefore, you will have to make up for the missed Qadha fasts individually. [1][2]

As an example, if one hundred and twenty five fasts were broken, one Kaffarah would suffice for all the broken fasts. However, additional fasts will have to be kept for missed fasts excluding the Kaffarah fasts.[3]

In an event, a fast was broken without an excuse in Shariah after keeping Kaffarah of the previous broken fasts, another Kaffarah would have to be kept to compensate any other broken fasts thereafter.

And Allah Ta’ala Knows Best

Ismaeel Bassa

Student Darul Iftaa

Durban South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] } كتاب الصوم1

تعيريفه

هو الإمساك نهارا عن إدخال شيء عمدا أو خطأ بطنا أو ماله حكم الباطن وعن شهوة الفرج بنية من أهله

ويشترط لصحة أدائه ثلاثة

النية والخلو عما ينافيه من حيض ونفاس وعما يفسده ولا يشترط الخلو عن الجنابة

[2]2} باب ما يفسد الصوم وتجب به الكفارة مع القضاء

وهو اثنان وعشرون شيئا إذا فعل الصائم شيئا منها طائعا متعمدا غير مضطر لزمه القضاء والكفارة وهي الجماع في أحد السبيلين على الفاعل والمفعول به والأكل والشرب سواء فيه ما يتغدى به………

ـــــــــــــــــــــــــــــ

باب ما يفسد به الصوم وتجب به الكفارة مع القضاء

“وهو اثنتان وعشرون شيئا” تقريبا “إذا فعل” المكلف “الصائم” مبيتا النية في أداء رمضان ولم يطرأ ما يبيح الفطر بعده كمرض أو قبله كسفر وكان فعله “شيئا منها” أي المفسدات “طائعا” احترازا عن المكره ولو أكرهته زوجته في الأصح كما في الجوهرة وبه يفتى فلا كفارة ولو حصلت الطواعية في أثناء الجماع لأنها بعد الإفطار مكرها في الابتداء “متعمدا” احترز به عن الناسي والمخطئ1. “وغير مضطر” إذا المضطر لا كفارة عليه “لزمه القضاء” استدراكا للمصلحة الفائتة “و” لزمه “الكفارة” لكمال الجنابة “

{ مراقي الفلاح شرح متن نور الإيضاح، ص 247}

[3]1} وكفت كفارة واحدة عن جماع وأكل متعدد في أيام لم يتخلله تكفير ولو من رمضانين على الصحيح فإن تخلل التكفير لا تكفي كفارة واحدة في ظاهر الرواية {نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي، ص 135،المكتبة العصرية }  

“2} وكفت كفارة واحدة عن جماع وأكل” عمدا “متعددة في أيام” كثيرة و “لم يتخلله” أي الجماع أو لأطل عمدا “تكفير” لأن الكفارة للزجر وبواحدة يحصل “ولو” كانت الأيام “من رمضانين على الصحيح” للتداخل قدر الإمكان “فإن تخلل” التكفير بين الوطأين أو الأكلتين “لا تكفي كفارة واحدة في ظاهر الراوية” لعدم حصول الزجر بعوده {مراقي الفلاح شرح متن نور الإيضاح، ص 251، المكتبة العصرية}

3} قوله ( على الصحيح ) وعليه الاعتماد بزازية وفي ظاهر الرواية تتعدد واختار بعضهم للفتوى إن كان الفطر بغير الجماع تداخلت وإلا لا وقد تقدم

 قوله ( بعوده ) باؤه للسببية أي أن لزجر لم يحصل بسبب أنه عاد بعد التكفير وعلله في البرهان بأن التداخل إنما يتحقق قبل الأداء لا بعده والله سبحانه وتعالى أعلم وأستغفر الله العظيم { حاشية على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح، ج 1، ص، 443،طبعة الكبرى الأميرية ببولاق}

4} وَلَوْ جَامَعَ مِرَارًا فِي أَيَّامِ رَمَضَانَ وَاحِدٌ، وَلَمْ يُكَفِّرْ كَانَ عَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَاحِدَةٌ؛ لِأَنَّهَا شُرِعَتْ لِلزَّجْرِ، وَهُوَ يَحْصُلُ بِوَاحِدَةٍ فَلَوْ جَامَعَ وَكَفَّرَ ثُمَّ جَامَعَ مَرَّةً أُخْرَى فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ أُخْرَى فِي ظَاهِرِ الرَّاوِيَةِ لِلْعِلْمِ بِأَنَّ الزَّجْرَ لَمْ يَحْصُلْ بِالْأَوَّلِ

وَلَوْ جَامَعَ فِي رَمَضَانَيْنِ فَعَلَيْهِ كَفَّارَتَانِ، وَإِنْ لَمْ يُكَفِّرْ لِلْأُولَى فِي ظَاهِرِ الرِّوَايَةِ، وَهُوَ الصَّحِيحُ كَذَا فِي الْجَوْهَرَةِ وَقَالَ مُحَمَّدٌ: عَلَيْهِ وَاحِدَةٌ قَالَ فِي الْأَسْرَارِ وَعَلَيْهِ الِاعْتِمَادُ {البحر الرائق شرح كنز الدقائق، ج 2ن ص 298،  دار الكتاب الإسلامي }

The Darul Iftaa Indigenous Upliftment Project

 

 

بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيم

 

Whether local or abroad, every Muslim is the Ummati of Rasulullah (sallalahu alayhi wasallam). While there are some organisations assisting the needs of Muslims locally and abroad, the Darul Iftaa has considered the need to empower some unattended communities of our indigenous people with basic and religious needs. This has been emphasized recently by many senior persons from the business and political sectors.

There is consensus that contributing to the upliftment of the indigenous community is a religious obligation upon us and will bod​e well for Muslims and Islam in South Africa.​

The Darul Iftaa will accept your kind contributions for this most worthy and greatly rewardingproject. When making deposits for this project, specify with “I.U.P” {referring to indigenousupliftment project}.

 


 

The Darul Iftaa Banking Details are as follows:

Bank:              FNB Bank

Account#:     62347912778

Branch:           221126

The Darul Iftaa is registered and has the following PBO exemption number: 930039227 – 3 May 2012

 

Kindly contact the Darul Iftaa before depositing your monies should you wish to procure a section 18 A Certificate. ​

 ​ ​

You may also donate online here: https://www.payfast.co.za/donate/go/daruliftaa

JazakAllah.

 

Mufti Ebrahim Desai

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: