Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Maa mustaa’mal

Maa mustaa’mal

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

while performing wadu, I keep the tap flowing and take water from it with my hands. And use that water for washing the parts of my body which are required to be washed during wadu. As the water is flowing from the tap, and falls in the Jug below, the said water gets my touch befor falling into the jug.

Can I use the water that has fallen into the jug for washing my feet?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The water that touches your body during wudhū becomes Musta’mal (used) as soon as it leaves your body and flows away.[1] The ruling regarding such water is that it is clean (Tāhir) but may not be used for wudhū or ghusl.[2] If you have placed a jug under the tap in order to collect the pure water that flows directly from the tap and if any used water from your body falls into that jug, then if the used water is equal to or more than the pure water, the water will not be fit for washing your feet. However, if the used water is less, than it is permissible to use that water for washing the feet.[3] You may determine which of the two is more by estimate.

An alternative and better practice for saving water would be to perform wudhū using a bucket and jug rather than using the tap.

And Allah Ta’āla Knows Best

Nabeel Valli

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

Daruliftaa.net


[1]  حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (1/49) [دار قباء]

ويصير الماء مستعملا بمجرد انفصاله عن الجسد ” وإن لم يستقر بمحل على الصحيح وسقوط حكم الاستعمال قبل الانفصال لضرورة التطهير ولا ضرورة بعد انفصاله “

[2]   اللباب في شرح الكتاب (2/ 44) [دار البشائر الإسلامية]

(والماء المستعمل لا يجوز استعماله في طهارة الأحداث) قيد بالأحداث للإشارة إلى جواز استعماله في طهارة الأنجاس كما هو الصحيح. قال المصنف في التقريب: روى محمد عن أبي حنيفة أن الماء المستعمل طاهر، وهو قوله، وهو الصحيح اهـ. وقال الصدر حسام الدين في الكبرى: وعليه الفتوى، وقال فخر الإسلام في شرح الجامع: إنه ظاهر الرواية وهو المختار، وفي الجوهرة: قد اختلف في صفته، فروى الحسن عن أبي حنيفة أنه نجس نجاسة غليظة، وهذا بعيد جداً، وروى أبو يوسف عنه أنه نجس نجاسة خفيفة، وبه أخذ مشايخ بلخ؛ وروى محمد عنه أنه طاهر غير مطهر للأحداث كالخل، وهو الصحيح، وبه أخذ مشايخ العراق. اهـ.

[3]  حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (1/53) [دار قباء]

” فإن اختلط رطلان ” مثلا ” من الماء المستعمل ” أو ماء الورد الذي انقطعت رائحته ” برطل من ” الماء ” المطلق لا يجوز به الوضوء ” لغلبة المقيد ” وبعكسه ” وهو: لو كان الأكثر المطلق ” جاز ” به الوضوء وإن استويا لم يذكر حكمه في ظاهر الرواية وقال المشايخ: حكمه حكم المغلوب احتياطا “

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: