Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to donate a woman’s milk to the milk bank?

Is it permissible to donate a woman’s milk to the milk bank?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My sister in law has breast milk that is frozen and didn’t use. In Islam is she allowed to donate it to the milk bank who uses it to feed other babies that’s born ill and formula doesn’t agree with? Or should she just discard of it? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The system of breastfeeding in Shari’ah constitutes the establishment of foster relationships. As a result, the following implications arise:

  • It becomes impermissible for the foster parents to marry the child, its ascendants (usūl) and descendants (furū’).
  • It becomes impermissible for the child to marry any of the foster parents, their biological and foster ascendants (usūl) and descendants (furū’).
  • It becomes impermissible for all those children who have been breastfed by the same woman to marry each other.
  • As a general principle, foster relations prohibit the marriage of all such people with whom nikāh in Shari’ah is not permissible due to biological relations.[1]

In the case of donating milk to a milk bank, it is important to understand the operations of a milk bank. Majority of the milk banks pool whatever milk they receive and redistribute it to hospitals and individuals.[2] The system of pooling the milk results in the fusion of the milk particles of one woman’s milk with the rest of the milk. Resultantly, feeding a child from any portion of such milk will constitute the establishment of a foster relationship between the child and all those women whose milk has been pooled together.[3] This will in turn create complications relating to the permissibility of marriage with any individual who may have been fed such milk.

Hence, it will highly inappropriate to give the milk to a milk bank. She should dispose of the milk in a dignified manner, preferably by burying it in the ground.[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Nabeel Valli

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]  التاتارخانية (4/361) [مكتبة زكريا]

فالرضاع في إيجاب الحرمة كالنسب والصهرية. قال أصحابنا رحمهم الله: وما يتعلق به التحريم في النسب يتعلق في الرضاع إلا في مسألتين: أحدهما: أنه لا يجوز للرجل أن يتزوج أخت ابنه من النسب ويجوز في الرضاع، والمسألة الثانية: لا يجوز للزوج أن يتزوج بأم أخته من النسب ويجوز في الرضاع. وفي الكافي: والتخصيص في بعض النسخ بالأم والأخت غير مفيد إلا أن يقال: فيه اتباع النص. وفي الوقاية: ويحرم من الرضاع ما يحرم من النسب إلا أم أخته وأخيه وأخت ابنه وجدةة ابنه وأم عمه وعمته وأم خاله وخالته للرجل وأخا ابن المرأة لها رضاعاً.

[3]   الدر المختار (3/ 218) [أيج أيم سعيد]

وَمَخْلُوطٌ بِمَاءٍ أَوْ دَوَاءٍ أَوْ لَبَنِ أُخْرَى أَوْ لَبَنِ شَاةٍ إذَا غَلَبَ لَبَنُ الْمَرْأَةِ وَكَذَا إذَا اسْتَوَيَا) إجْمَاعًا لِعَدَمِ الْأَوْلَوِيَّةِ جَوْهَرَةٌ، وَعَلَّقَ مُحَمَّدٌ الْحُرْمَةَ بِالْمَرْأَتَيْنِ مُطْلَقًا، قِيلَ: وَهُوَ الْأَصَحُّ

حاشية ابن عابدين (رد المحتار): (قَوْلُهُ وَعَلَّقَ مُحَمَّدٌ إلَخْ) مُقَابِلٌ لِمَا أَفَادَهُ كَلَامُ الْمُصَنِّفِ مِنْ أَنَّهُ لَوْ كَانَ لَبَنُ إحْدَى الْمَرْأَتَيْنِ غَالِبًا تَعَلَّقَ التَّحْرِيمُ بِهِ فَقَطْ، وَلَوْ اسْتَوَيَا تَعَلَّقَ بِهِمَا (قَوْلُهُ مُطْلَقًا) أَيْ تَسَاوَيَا أَوْ غَلَبَ أَحَدُهُمَا لِأَنَّ الْجِنْسَ لَا يَغْلِبُ الْجِنْسَ ح (قَوْلُهُ قِيلَ وَهُوَ الْأَصَحُّ) قَالَ فِي الْبَحْرِ: وَهُوَ رِوَايَةُ أَبِي حَنِيفَةَ، قَالَ فِي الْغَايَةِ: وَهُوَ أَظْهَرُ وَأَحْوَطُ، وَفِي شَرْحِ الْمَجْمَعِ: قِيلَ إنَّهُ الْأَصَحُّ. اهـ. وَفِي الشُّرُنْبُلَالِيَّةِ: وَرَجَّحَ بَعْضُ الْمَشَايِخِ قَوْلَ مُحَمَّدٍ، وَإِلَيْهِ مَالَ صَاحِبُ الْهِدَايَةِ لِتَأْخِيرِهِ دَلِيلَ مُحَمَّدٍ كَمَا فِي الْفَتْحِ. اهـ. ح (قَوْلُهُ مُطْلَقًا) أَيْ سَوَاءٌ كَانَ غَالِبًا أَوْ مَغْلُوبًا عِنْدَ الْإِمَامِ

[4]   الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 405) [أيج أيم سعيد]

(قَوْلُهُ وَيُسْتَحَبُّ قَلْمُ أَظَافِيرِهِ) وَقَلْمُهَا بِالْأَسْنَانِ مَكْرُوهٌ يُورِثُ الْبَرَصَ، فَإِذَا قَلَّمَ أَظْفَارَهُ أَوْ جَزَّ شَعْرَهُ يَنْبَغِي أَنْ يَدْفِنَهُ فَإِنْ رَمَى بِهِ فَلَا بَأْسَ وَإِنْ أَلْقَاهُ فِي الْكَنِيفِ أَوْ فِي الْمُغْتَسَلِ كُرِهَ لِأَنَّهُ يُورِثُ دَاءً خَانِيَّةٌ وَيُدْفَنُ أَرْبَعَةٌ الظُّفْرُ وَالشَّعْرُ وَخِرْقَةُ الْحَيْضِ وَالدَّمُ عَتَّابِيَّةٌ ط

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: