Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » 1. While making tawaaf if a person needs to take a rest due to health reasons, can he move aside and take rest till he regains his strength and then complete the remaining circuits from the point he left? While moving aside to take a rest his chest will face Ka’bah. Will this be permissible? Please advice.    2. Will the above be allowed in the Saee?

1. While making tawaaf if a person needs to take a rest due to health reasons, can he move aside and take rest till he regains his strength and then complete the remaining circuits from the point he left? While moving aside to take a rest his chest will face Ka’bah. Will this be permissible? Please advice.    2. Will the above be allowed in the Saee?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. While making tawaaf if a person needs to take a rest due to health reasons, can he move aside and take rest till he regains his strength and then complete the remaining circuits from the point he left? While moving aside to take a rest his chest will face Ka’bah. Will this be permissible? Please advice.   

2. Will the above be allowed in the Saee?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Due to health reasons, it will be permissible for one to leave the tawaf[1] in order to recuperate and regain strength.[2] When resuming the tawaf, it should be from the point one stopped.[3] When withdrawing from the tawaf to take a rest, it is not prohibited to face the Ka’bah; however, it is better not to do so.[4] Similarly, it will be permissible for one to take a rest during sa’ī if it is difficult for one to do so in a single run.[5]

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Mohammad 

Student Darul Iftaa
USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

ترجمة: الموالاة في الطواف سنة

معلم الحجاج، ص ١٢٨، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي

[2] وَالْمُوَالَاةُ فِي الطَّوَافِ لَيْسَتْ بِشَرْطٍ حَتَّى لَوْ خَرَجَ الطَّائِفُ مِنْ طَوَافِهِ لِصَلَاةِ جِنَازَةٍ أَوْ مَكْتُوبَةٍ أَوْ لِتَجْدِيدِ وُضُوءٍ ثُمَّ عَادَ بَنَى عَلَى طَوَافِهِ، وَلَا يَلْزَمُهُ الِاسْتِئْنَافُ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: {وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ} [الحج: 29] مُطْلَقًا عَنْ شَرْطِ الْمُوَالَاةِ… وَعَلَى هَذَا أَيْضًا يَخْرُجُ مَا إذَا طَافَ مَحْمُولًا أَنَّهُ إنْ كَانَ لِعُذْرٍ جَازَ، وَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ

(بدائع الصنائع، ج ٢، ص ٣١٠، دار إحياء التراث)

و أما مباحات الطواف…يخرج منه لحاجة

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٥، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط حتي لو خرج الطائف من طوافه لصلاة مكتوبة أو جنازة أو تجديد وضوء ثم عاد بني علي طوافه، و لايلزمه الاسئناف.

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

و من واجبات الطواف: التيامن فيه: و هو الابتداء من يمين الحجر جاعلا البيت علي يساره، و ليس بشرط الجواز بلا خلاف بين أصحابنا حتي يجوز الطواف منكوسا

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٠، المكتبة المكية)

 

معلم الحجاج، ص ١٣٦، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي

 

[3] و إذا عاد للبناء هل يبني من محل انصرافه، أو يبتدئ الشوط من الحجر؟ الظاهر الأول قياسا علي من سبقه الحدث في الصلاة

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٧، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

[4]و من واجبات الطواف: التيامن فيه: و هو الابتداء من يمين الحجر جاعلا البيت علي يساره، و ليس بشرط الجواز بلا خلاف بين أصحابنا حتي يجوز الطواف منكوسا

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٠، المكتبة المكية)

و ذكر السروجي في منسكه: لو استقبل البيت بوجهه و طاف معترضا و جعل البيت علي يمينه و مشي قهقري إلي جهة الباب أنه يصح الطواف عندنا….ولكن ذكر في الغاية أنه مكروه

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٢ المكتبة المكية)

و أما محرماته…أداء شيء من الطواف مع استقبال البيت

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٢٦، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية)

[5] و أما سنن الطواف: فمنها الموالاة بين الطوافات و بين أبعاض الطوفة، ليست بشرط

(البحر العميق، ج ٢، ص ١١٥٦، المكتبة المكية)

و لا يشترط لصحة السعي…الموالاة بين الأشواط و أجزاء الأشواط، بل هي سنة، فلو فرق السعي تفريقا كثيرا كان سعي كل يوم شوطا أو أقل لم يبطل سعيه و يستحب أن يستأنف إن فعله من غير عذر

(غنية الناسك في بغية المناسك، ص ١٣٣، إدارة الإسلام و العلوم الإسلامية؛ معلم الحجاج، ص ١٤٧، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي)

ترجمة: الإتصال و الموالاة بين الأشواط في السعي ليس بشرط بل هو سنة

معلم الحجاج، ص ١٤٧، ناظم كتب خانه اشاعة العلوم محله مفتي 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: