Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How will a person read his sunnah salah if he missed Salaah with congregation? Why is it not permissible to have 2 Jumuah salaah in one Masjid?

How will a person read his sunnah salah if he missed Salaah with congregation? Why is it not permissible to have 2 Jumuah salaah in one Masjid?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. How will a person read his sunnah salah if he missed Salaah with congregation?

2. Why is it not permissible to have 2 Jumuah salaah in one masjid??

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1.

  • If a person came for Fajr salah when the Imam had already commenced the Fajr salah, the sunnats should be read even after the Fardh Salah has commenced as long as the person is confident he will be able to join the Fardh salah before the tashahhud[1]. If he doubts being able to join the Fardh Salah due to performing sunnats, he should leave out the sunnats and perform the two rak`at sunnah after sunrise till midday[2].
  • If the Fardh salah of Zohar and Asr has already commenced, one should join the Fardh salah and not observe the sunnats. The four sunnat-e-Muakkadah of Zohar should be read after the Fardh salah before the two sunnats of Zohar[3]. The missed sunnat-e-ghayr Muakkadah of Asar should not be observed after the Asr salah[4].

2. It is mentioned in Khayr al-Fatawa (3: 95, Maktabah Imdadiyah, Multan), in Mu`allim al-Fiqh Tarjumatu Majmu` al-Fatawa [p. 372 In Fatawa Dar al-uloom Zakariya, 3: 344, Zamzam Publishers], and in Malfoozat Faqeeh ul-Ummat Mufti Mahmud Hasan Gangohi [1:266, (Eng.) Isipingo Beach, Durban], that it is permissible to conduct a second Jumu`ah within the same Masjid in order to address need and accommodate the large crowds.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hanif Yusuf Patel

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] (وإذا خاف فوت) ركعتي (الفجر لاشتغاله بسنتها تركها) لكون الجماعة أكمل (وإلا) بأن رجا إدراك ركعة في ظاهر المذهب. وقيل التشهد واعتمده المصنف والشرنبلالي تبعا للبحر، لكن ضعفه في النهر (لا) يتركها بل يصليها عند باب المسجد إن وجد مكانا وإلا تركها لأن ترك المكروه مقدم على فعل السنة.

[Ad-Durr al-Mukhtar ma`a Radd al-Muhtar, 2: 56, H. M Saeed Company]

[2] تقضي إذا فاتت بلا فرض بعد الطلوع قبل الزوال استحسانا؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم قضاها بعد ارتفاع الشمس

[Majma` al-Anhur Sharh Multaqa al-Abhur, 1: 142, Dar Ihya at-Turath al-Arabi]

قال محمد رحمه الله تعالى: أحب إليّ أن أقضيها إذا فاتت وحدها بعد طلوع الشمس قبل الزوال

[Al-Halabi al-Kabir fi Sharh Munyat al-Musalli, p.397, Maktabah Rashidiyyah]

[Fatawa Mahmudiyyah, 7: 195, Dar al-Ifta Jmaiah Faruqiyyah, Karachi]

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق (قوله أحب إلي أن يقضيها إلى الزوال) قال الحلواني والفضلي ومن تابعهما لا خلاف بينهم فإن محمدا يقول أحب إلي أن يقضي وإن لم يفعل فلا شيء عليه وهما يقولان؛ لأن ليس عليه أن يقضي وإن فعل لا بأس به ومن المشايخ من حقق الخلاف وقال الخلاف في أنه لو قضى يكون نفلا مبتدأ أو سنة كذا في المحيط. اهـ. كاكي. (قوله لما روينا) لا يساعده؛ لأنه – صلى الله عليه وسلم – إنما قضاها مع الصبح ولا خلاف فيه بل يستدل له لما روى الترمذي عن أبي هريرة – رضي الله عنه – قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم – «من لم يصل ركعتي الفجر فليصلهما بعدما تطلع الشمس» وفي الموطإ عن مالك بلغه أن عمر – رضي الله عنه – فاتته ركعتا الفجر فقضاهما بعد أن طلعت الشمس. اهـ. كاكي

[Tabyin al-Haqa`iq Sharh Kanz ad-Daqa`iq wa Hashiyat as-Shalbi, 1: 183]

[3] (وقضى التي قبل الظهر في وقته) أي في وقت الظهر (قبل شفعه) أي قبل الركعتين اللتين بعد الفرض وهذا عند محمد وعندهما يبدأ بالركعتين، ثم يقضي الأربع؛ لأنها لما فات محلها صارت نفلا مبتدأ فيبدأ بالركعتين كي لا يفوت محلها وعند محمد هي سنة على حالها فيبدأ بها، ألا ترى إلى ما يروى عن عائشة – رضي الله عنها – أنه – عليه الصلاة والسلام – «كان إذا فاتته الأربع قبل الظهر قضاها بعده» أطلقت عليه اسم القضاء وهو اسم لما يقام مقام الفائت

[Tabyin al-Haqa`iq Sharh Kanz ad-Daqa`iq wa Hashiyat as-Shalbi, 1: 183]

[Fatawa Mahmudiyyah, 7: 200, Dar al-Ifta Jmaiah Faruqiyyah Karachi] states that it is permissible to observe the 4 missed prior to Fardh, before or even after the 2 sunnats of Zohar

(بخلاف سنة الظهر) وكذا الجمعة (فإنه) إن خاف فوت ركعة (يتركها) ويقتدي (ثم يأتي بها) على أنها سنة (في وقته) أي الظهر (قبل شفعه) عند محمد،وبه يفتى جوهرة

[Radd al-Muhtar ala ad-Durr al-Mukhtar, 2: 58-9, H. M. Saeed Company; Al-Muhti al-Burhani, 1: 512, Gaffariyah]

However it is better to pray them before the 2 sunnats and immediately after Fardh [Malfuzat Faqih al-Ummat Mufti Mahmud Hasan Gangohi, 1: 265 (Eng.) Isipingo Beach, Durban]

[Radd al-Muhtar ala ad-Durr al-Mukhtar, 2: 58-9, H. M. Saeed Company; Al-Muhti al-Burhani, 1: 512, Gaffariyah]

[4] [Kifayat al-Mufti, 3: 321-331, Dar al-Isha`at; Fatawa Mahmudiyyah 7: 200, Dar al-IftaJamiah Faruqiyyah, Karachi] 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: