Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is role-playing during intimate relations with one’s wife allowed?

Is role-playing during intimate relations with one’s wife allowed?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

As Salaam Mu Alaikum Dear Respected Ulama,

I would like to ask if role-playing during intimate relations with one’s wife is permitted. That is, to pretend to be strangers or act out a scenario as characters. There is no thought or fantisising of any other specific person.

Your response is sincerely appreciated as I do not want to incur the displeasure of my Lord.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Foreplay during intimate relations is an important aspect of creating a healthy and loving bond between husband and wife. At the same time Islam has set in place certain safeguards to prevent either spouse from getting involved in anything that will be detrimental to their marriage and relationship.

 

There are two aspects to your inquiry:

 

1.) Pretending that one’s spouse is a stranger.

2.) Pretending that one’s spouse has taken on the role of a specific character without assuming her to be a stranger.

1.) Pretending that one’s spouse is a stranger and has taken on the role of a character is impermissible and haram even if one is not fantasizing about someone specific. [i]

 

2.) Associating a role with one’s wife without assuming her to be a stranger or someone unknown, while not completely impermissible should still be strongly avoided for the following reasons:

 

2a.) Such role-playing could easily lead one to fantasize and want the spouse to be someone else.

 

2b.) By associating intimacy with a specific role such as a teacher or a nurse, the next time a person encounters a woman that practices this profession, his mind will be drawn towards that woman because of the previous association with role-playing.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Sohail ibn Arif,
Student Darul Iftaa
Chicago, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

الثالث: ذكر بعض الشافعية أنه كما يحرم النظر لما لا يحل يحرم التفكر فيه لقوله تعالى ولا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض النساء: ٣٢  [i] فمنع من التمني كما منع من النظر، وذكر العلامة ابن حجر في التحفة أنه ليس منه ما لو وطئ حليلته متفكرا في محاسن أجنبية حتى خيل إليه أنه يطؤها، ونقل عن جماعة منهم الجلال السيوطي والتقي السبكي أنه يحل لحديث «إن الله تجاوز لأمتي ما حدثت به أنفسها» ولا يلزم من تخيله ذلك عزمه على الزنا بها، حتى يأثم إذا صمم على ذلك لو ظفر بها، وإنما اللازم فرض موطوءته تلك الحسناء، وقيل ينبغي كراهة ذلك ورد بأن الكراهة لا بد لها من دليل وقال ابن الحاج المالكي: إنه يحرم لأنه نوع من الزنا كما قال علماؤنا فيمن أخذ كوزا يشرب منه، فتصور بين عينيه أنه خمر فشربه أن ذلك الماء يصير حراما عليه اهـ ورد بأنه في غاية البعد ولا دليل عليه اهـ ملخصا ولم أر من تعرض للمسألة عندنا وإنما قال في الدرر: إذا شرب الماء وغيره من المباحات بلهو وطرب على هيئة الفسقة حرم اهـ والأقرب لقواعد مذهبنا عدم الحل، لأن تصور تلك الأجنبية بين يديه يطؤها فيه تصوير مباشرة المعصية على هيئتها، فهو نظير مسألة الشرب ثم رأيت صاحب تبيين المحارم من علمائنا نقل عبارة ابن الحاج المالكي، وأقرها وفي آخرها حديث عنه صلى الله عليه وسلم – «إذا شرب العبد الماء على شبه المسكر كان ذلك عليه حراما» اهـ.

رد المحتار على الدر المختار كتاب الحظر والإباحة فصل في النظر والمس ٦/ ٣٧٢ دار الفكربيروت

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: