Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » In a Fardh, Sunnah, or Nafl Salāh in which order can we recite the sūrahs ? What is meant by short sūrahs?

In a Fardh, Sunnah, or Nafl Salāh in which order can we recite the sūrahs ? What is meant by short sūrahs?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1.) In a Fardh, Sunnah, or Nafl Salāh in which order can we recite the sūrahs ?

2.) Is the sūrah of the 2ndrakah in Fard, Sunnah, or Nafl Salāh  supposed to be shorter than the 1strakah?

3.) Is the sūrah of the 3rdrakah in a Sunnah/Nafl Salāh supposed to be shorter or longer than that of the 2ndrakah?

4.) Is the sūrah of the 4thrakah in a Sunnah/Nafl Salāh supposed to be shorter or longer than that of the 3rdrakah?

Answer

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.


1.) In a Fardh Salāh you would recite the sūrahs in the same order they are arranged in the Quran.  To recite contrary to that is makrūh. If done unintentionally, then it’s not makrūh.

In a Sunnah or Nafl Salāh it is not makrūh to recite out of sequence. [i] [ii]

2.) Yes, the sūrah of the 2ndrakah should be shorter than the sūrah in the 1strakah. [iii] [iv] [v]

3.) It is not makrūh, to make the 3rdrakah longer than the 2ndrakah since every two rakāhs of sunnah or nawāfil are considered a separate set. [vi]

4.) It is makrūh to make the 4thrakah longer than the 3rdrakah since these two rakāhs are considered one set.

 

And Allāh knows best.

Ml. Sohail Bengali
Chicago, IL (USA)

Concurred by:

Muftī Abrar Mirza
Chicago, IL (USA)

Under the Supervision of Muftī Ebrahim Desai (South Africa)

 

آب كي مسائل أور أن كا حل، ٢/ ٢٠٨ مكتبة لدهيانوي [i]

 

 ويكره الفصل بسورة قصيرة وأن يقرأ منكوسا إلا إذا ختم فيقرأ من البقرة [ii]

وفي القنية قرأ في الأولى الكافرون وفي الثانية – ألم تر – أو – تبت – ثم ذكر يتم وقيل يقطع ويبدأ ، ولا يكره في النفل شيء من ذلك

رد المحتار، كتاب الصلاة، باب صفة الصلاة: ٢ /٢٦٩ دار الكتب العلمية

وقال محمد رحمه الله تعالى أحب إلي أن يطول الركعة الأولى على الثانية في الصلوات [iii]

كلها  وعليه الفتوى…وفي بعض شروح الجامع الصغير لا خلاف أن إطالة الركعة الثانية على الأولى مكروهة إن كانت بثلاث آيات أو أكثر وإن كانت بأقل من ذلك لا يكره كذا في الخلاصة قال المرغيناني التطويل يعتبر بالآي إن كانت متقاربة وإن كانت الآيات متفاوتة من حيث الطول والقصر يعتبر بالكلمات والحروف

المرجع السابق:  ١/ ٨٦

 

والذي تحصل من مجموع كلامه وكلام القنية أن إطلاق كراهة إطالة الثانية بثلاث آيات [iv]

 مقيد بالسور القصيرة المتقاربة الآيات لظهور الإطالة حينئذ فيها أما السور الطويلة أو القصيرة المتفاوتة فلا يعتبر العدد فيهما بل يعتبر ظهور الإطالة من حيث الكلمات وإن اتحدت آيات السورتين عددا هذا ما فهمته ، والله تعالى أعلم

المرجع السابق: ٢ /٢٦٤

 

 والأصح كراهة إطالة الثانية على الأولى في النفل أيضا إلحاقا له بالفرض فيما لم يرد به [v]          تخصيص من التوسعة كجوازه قاعدا بلا عذر ونحوه

المرجع السابق:  ٢ /٢٦٥

 

وأما إطالة الثالثة على الثانية والأولى فلا تكره ، لما أنه شفع آخر [vi]

المرجع السابق:  ٢ /٢٦٥

________________________________________________________________________

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: