Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » You stated..”Sometimes perform salaah together with your husband and children so that they learn how to perform salaah and at the same time it brings your family closer together. ” Can you please explain me its for Nafil Salah and make Jamat or pray separetly.

You stated..”Sometimes perform salaah together with your husband and children so that they learn how to perform salaah and at the same time it brings your family closer together. ” Can you please explain me its for Nafil Salah and make Jamat or pray separetly.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Today i was reading this article   http://www.al-inaam.com/social/weakimaan.htm    and when reach on this sentence 

Sometimes perform salaah together with your husband and children so that they learn how to perform salaah and at the same time it brings your family closer together.  Can you please explain me its for Nafil Salah and make Jamat or pray separetly.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

In the case of a male, it is required for him to offer his Fardh Salah in the Masjid with Jamat, not at home. But, if for a valid reason he is not able to go to the Masjid then he can offer Fardh Salah in Jamat with his family.

As for the Nafl Salah, it must be prayed separately and not in Jamat. If in a situation where people are not specifically invited to offer the Nafl Salah in Jamat, it will be allowed for up to four people (including the Imam) to pray in Jamat. If the number increases to five or more, it is not permissible.    

(Ahsan ul-Fatawa, 3/493, Saeed)

(Fatawa Rahimiya, 4/136-137, 187, Isha’at)

لا ( التطوع بجماعة خارج رمضان ) أي يكره ذلك على سبيل التداعي ، بأن يقتدي أربعة بواحد كما في الدرر ، ولا خلاف في صحة الاقتداء إذ لا مانع نهر

قال الامام ابن عابدين في حاشيته:

 ( قوله على سبيل التداعي ) هو أن يدعو بعضهم بعضا.
(رد المحتار، 2/48-49، سعيد)

وفي وتر غيره وتطوع على سبيل التداعي مكروهة

قال الامام ابن عابدين في حاشيته:

( قوله على سبيل التداعي ) بأن يقتدي أربعة فأكثر بواحد

(رد المحتار، 1/552، سعيد)

لتطوع بالجماعة إذا كان على سبيل التداعي يكره وفي الأصل للصدر الشهيد أما إذا صلوا بجماعة بغير أذان وإقامة في ناحية المسجد لا يكره وقال شمس الأئمة الحلواني إن كان سوى الإمام ثلاثة لا يكره بالاتفاق وفي الأربع اختلف المشايخ والأصح أنه يكره هكذا في الخلاصة 
(الفتاوى الهندية، 1/92، العلمية)

فالوتر كالتراويح فكما أن الجماعة فيها سنة فكذلك في الوتر ولو صلوا الوتر بجماعة في غير رمضان فهو صحيح مكروه كالتطوع في غير رمضان بجماعة وقيده في الكافي بأن يكون على سبيل التداعي أما لو اقتدى واحد بواحد أو اثنان بواحد لا يكره وإذا اقتدى ثلاثة بواحد اختلفوا فيه وإن اقتدى أربعة بواحد كره اتفاقا

(البحر الرائق، 2/70، رشيديه)

And Allah knows best

Wassalamu Alaikum

Ml. Sajid bin Shabbir,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah


Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: