Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Tasbeehaat in rukū, sujūd etc

Tasbeehaat in rukū, sujūd etc

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu Alaikum,

There are a lot of Ahadith in which it is mentioned that the Prophet sallallahu alaihi wasallam used to recite in rukū, sujūd and qawma certain tasbeehaat other than the usual subhaana rabbi al- a’alaa, subhaana rabbi al-azeem etc. My question is: If one wants to recite those other tasbeehaat in their fardh salah (or even in nafl prayers), are they allowed to do so? If yes, will these tasbeehaat be recited along with subhaana rabbi al-azeem or no? That is, is it permissible to recite them both (I mean the usual ones and the not-so-usual ones) simultaneously? Or should we recite only one at a time? That is, if we choose to say subhaana rabbi al-azeem, should we recite just that and not the other ones? Similarly, for jalsa istiraahat, is it permissible to say Allahummaghfirli when one rises from sajdahs?

Whatever the answers are, will they apply to women’s salaah too? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

In principle, it is permissible to make dua in the rukū, sujūd and jalsa istiraahat (sitting between two sajdahs) of a nafl salah. These duas’ should be made along with the normal tasbeehaat of each rukn (pillar). The following things should be kept in mind:

 

1.      In fardh salah, a person should suffice on the tasbeehaat of the particular rukn (pillar). E.g. Subhaana rabbi al-azeem in rukū and subhaana rabbi al- a’alaa in sujūd; nothing more.[1]

 

2.      The medium of supplication should be in Arabic; it is not permissible to make dua in any other language whilst in Salah. [2]

 

3.      One should try and restrict oneself as far as possible to the duas’ contained in the Holy Quran or the Ahādīth[3] such as:

 

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا

(2:286)

 

4.      If one wants to supplicate in his own Arabic words, the prayers should be restricted to only those things which cannot be asked from a human being, such as[4]:


اللهم اغفرلي ولزوجتي ولأولادي

Translation: O Allah, forgive my sins and the sins of my wife and my children.

 

This Arabic supplication is permissible because forgiveness of sins can be asked from a human being cannot be asked in a prayer offered while performing salah, such as (O Allah, make me marry such and such women). If somebody prays for such mundane things which can be asked from a human being also, the salah will be rendered void, even if the medium of prayer is Arabic language. 

 

5.      It is permissible to make duas’ such as Allahummaghfirli between the two sajdahs.[5]

 The abovementioned rulings are applicable to both men and women.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mawlana Saanwal ibn Muhammad,

Student Darul Iftaa
UK   

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] قال العلامه الحصكفى رحمه الله تعالى: وكذا لا يأتي في ركوعه وسجوده بغير التسبيح ( على المذهب ) وما ورد محمول على النفل)الدر المختار، ج١، ص٥٠٥، دار الفكر)

(فتاوى محموديه ،جص ٦١٤، ادارة الفاروق)

(فتاوى محموديه ،جص ٦١3، ادارة الفاروق)

 

[2] وَحَاصِلُ الْمَذْهَبِ عِنْدَنَا أَنَّهُ إذَا دَعَا فِي صَلَاتِهِ بِمَا فِي الْقُرْآنِ أَوْ بِمَا يُشْبِهُ مَا فِي الْقُرْآنِ لَمْ تَفْسُدْ صَلَاتُهُ، وَإِنْ دَعَا بِمَا يُشْبِهُ كَلَامَ النَّاسِ نَحْوَ قَوْلِهِمْ: اللَّهُمَّ أَلْبِسْنِي ثَوْبًا اللَّهُمَّ زَوِّجْنِي فُلَانَةَ تَفْسُدُ صَلَاتُهُ ) المبسوط للسرخسي، ج1،ص198، دار المعرفة)

[3] Ibid

[4] وَلَكِنْ يَنْبَغِي أَنْ يَدْعُوَ بِمَا لَا يُشْبِهُ كَلَامَ النَّاسِ حَتَّى يَكُونَ خُرُوجُهُ مِنْ الصَّلَاةِ عَلَى وَجْهِ السُّنَّةِ وَهُوَ إصَابَةُ لَفْظَةِ السَّلَامِ، وَفَسَّرَهُ أَصْحَابُنَا فَقَالُوا: مَا يُشْبِهُ كَلَامَ النَّاسِ هُوَ مَا لَا يَسْتَحِيلُ سُؤَالُهُ مِنْ غَيْرِهِ تَعَالَى كَقَوْلِهِ أَعْطِنِي كَذَا أَوْ زَوِّجْنِي امْرَأَةً، وَمَا لَا يُشْبِهُ كَلَامَ النَّاسِ هُوَ مَا يَسْتَحِيلُ سُؤَالُهُ مِنْ غَيْرِهِ كَقَوْلِهِ: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَنَحْوِ ذَلِكَ (بدائع الصنائع، ج1، ص213، دار الكتب العلمية)

قال في «الأصل» إذا دعا بما يشبه في القرآن ولا يشبه كلام الناس لا تفسد صلاته؛ لأنه ذِكْرٌ وذكر الله تعالى لا يكون مفسداً للصلاة، وإن دعا بما يشبه كلام الناس تفسد صلاته لحديث معاوية بن الحكم السلمي أنه أجاب العاطس في الصلاة وقال: يرحمك الله، فلما فرغ رسول الله عليه السلام من صلاته قال لمعاوية؛ «إن صلاتنا هذه لا تصلح لشيء من كلام الناس إنما هي التهليل والتسبيح وقراءة القرآن» فقد جعل رسول الله عليه السلام قوله يرحمك الله من كلام الناس. (المحيط البرهاني، ج1، ص385، دار الكتب العلمية)

[5] (وَيَجْلِسُ بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ مُطْمَئِنًّا) لِمَا مَرَّ، وَيَضَعُ يَدَيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ كَالتَّشَهُّدِ مُنْيَةُ الْمُصَلِّي (وَلَيْسَ بَيْنَهُمَا ذِكْرٌ مَسْنُونٌ، وَكَذَا) لَيْسَ (بَعْدَ رَفْعِهِ مِنْ الرُّكُوعِ) دُعَاءٌ، وَكَذَا لَا يَأْتِي فِي رُكُوعِهِ وَسُجُودِهِ بِغَيْرِ التَّسْبِيحِ (عَلَى الْمَذْهَبِ) وَمَا وَرَد ,مَحْمُولٌ عَلَى النَّفْلِ )الدر المختار، ج١، ص٥٠٥، دار الفكر)

ويجلس بين السجدتين مطمئنا أي ساكنا بقدر تسبيحة وليس بين السجدتين ذكر مسنون عندنا وكذا بعد رفعه وما ورد فيهما من الدعاء فمحمول على التهجد ) مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر، ج1، ص149، دار الكتب العلمية)

 

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: