Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it possible to use alcohol which is not made from grapes or dates or synthetic flavouring (eg champagne) for cooking purposes.?…2. What is the amount / percentage of alcohol that is found in food (eg soy sauce) that would make its consumption permissible and how do we calculate this?

Is it possible to use alcohol which is not made from grapes or dates or synthetic flavouring (eg champagne) for cooking purposes.?…2. What is the amount / percentage of alcohol that is found in food (eg soy sauce) that would make its consumption permissible and how do we calculate this?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. Is it possible to use alcohol which is not made from grapes or dates or synthetic flavouring (eg champagne) for cooking purposes.?
2. What is the amount / percentage of alcohol that is found in food (eg soy sauce) that would make its consumption permissible and how do we calculate this?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1.   It is permissible to use alcohol which is not derived from grapes or dates with the following conditions:

  1. It is not used as an intoxicant or to an amount which intoxicates
  2. It is not used in vain

2.  The permissibility and impermissibility will differ from person to person as each person’s level to bear the alcohol without getting intoxicated differs.  One should avoid using excessive amounts of Alcohol in cooking if there is a doubt of it intoxicating.  If there are alternatives available, then they should be adopted to avoid the chances of alcohol leading to intoxication.

Al-Bahr al-Ra’iq (8/218) Maktaba Rashidiyya

Al-Fatawa al-Hindiyya (5/414) Maktaba Rashidiyya

Al-Durr al-Mukhtar (6/452) H.M. Saeed

Takmila Fath al-Mulhim (3/338) Dar al-Qalm

Ahsan al-Fatawa (8/487) H.M. Saeed

– قال الشيخ تقى العثمانى فى تكملة فتح الملهم: القسم الثالث: الأشربة المسكرة الأخرى ، غير الأقسام الأربعة المذكورة ، مثل التمر أو الزبيب المطبوخ أدنى طبخة ، أو عصير العنب المطبوخ الذى ذهب ثلثاه ، وكذلك نبيذ العسل ، والحنطة ، والشعير ، الحبوب الأخرى . وحكم هذا القسم عند أبى حنيفة وأبى يوسف ، رحمهما الله ، أنه لا يحرم منه شرب القليل الذى لا يسكر ، وإنما يحرم منه القدر المسكر.

و قال بعد الصفحتين: وبهذا يتبين حكم الكحول المسكرة التى عمت بها البلوى اليوم ، فإنها تستعمل فى كثير من الأدوية والعطور ، والمركبات الأجرى ، فإنها إن اتخذت من العنب أو التمر فلا سبيل إلى حلتها أو طهارتها ، وإن اتخذت من غيرهما فالأمر فيها سهل على مذهب أبى حنيفة رحمه الله تعالى ، ولا يحرم استعمالها للتداوى أو لأغراض مباحة أخرى ما لم تبلغ حد الإسكار ، لأنها إنما تستعمل مركبة مع المواد الأخرى ، ولا يحكم بنجاستها أخذا بقول أبى حنيفة رحمه الله . وأن معظم الكحول التى تستعمل اليوم فى الأدوية والعطور وغيرها لا تتخذ من العنب أو التمر ، إنما تتخذ من الحبوب أو القشور أو البترول وغيره ، كما ذكرنا فى باب بيع الخمر من كتاب البيوع ، وحينئذ هناك فسحة فى الأخذ بقول أبى حنيفة عند عموم البلوى ، والله سبحانة أعلم

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ehzaz Ajmeri,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: