Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » My question to you is can we make jamaat of nafl salat in tajjud during last ten days of Ramadhan is it permissible to make jamaat pls clarify what is the sharia ruling according to hanafi fiqh

My question to you is can we make jamaat of nafl salat in tajjud during last ten days of Ramadhan is it permissible to make jamaat pls clarify what is the sharia ruling according to hanafi fiqh

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Dear Mufti Saheb

Aas Salam Alai Kum

My question to you  is can we make jamaat of nafl salat in tajjud during last ten days of Ramadhan is it permissible to make jamaat pls clarify what is the sharia ruling according to hanafi fiqh or do we have to pray individually.Is it more rewarding to form a jamaat and pray pls clarify

JAZAKALLA kHAIR

Dear Mufti Saheb

Aas Salam Alai Kum

I have a question for you can we do tasbeeh on both hands after salah  or only with right hand do we have to do tasbeeh I heard that Prophet (asas) used to do with right hand only pls clarify

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

It is MAKROOH according to the Hanafi madhhab to pray nafl salah in congregation if there four or more followers behind the Imam.  There is no difference in it being the month of Ramadan or any other month of the year.  Some scholars have given permissibility to it; however this is not the view of the Hanafi adhhab.  We base our verdict upon the Hanafi madhhab. 

بدائع الصنائع

إذا صلوا التراويح ثم أرادوا أن يصلوها ثانيا يصلون فرادى لا بجماعة ؛ لأن الثانية تطوع مطلق ، والتطوع المطلق بجماعة مكروه

رد المحتار (1:552) ايج ايم سعيد

الدر المختار: ( والجماعة سنة مؤكدة للرجال ) قال الزاهدي : أرادوا بالتأكيد الوجوب إلا في جمعة وعيد فشرط . وفي التراويح سنة كفاية ، وفي وتر رمضان مستحبة على قول . وفي وتر غيره وتطوع على سبيل التداعي مكروهة

قال ابن عابدين:  ( قوله وفي وتر غيره إلخ ) كراهة الجماعة فيه هو المشهور ، وذكره القدوري في مختصره ، وذكر في غيره عدم الكراهة ، ووفق في الحلية بحمل الأول على المواظبة والثاني على الفعل أحيانا ، وسيأتي تمامه إن شاء الله تعالى ( قوله على سبيل التداعي ) بأن يقتدي أربعة فأكثر بواحد

حاشية الطحطاوى على مراقى الفلاح (ص286) دار الكتب العلمية

وأما وتر غيره وتطوعه فمكروهة فيهما على سبيل التداعي قال شمس الأئمة الحلواني : إن اقتدى به ثلاثة لا يكون تداعيا فلا يكره إتفاقا وإن اقتدى به أربعة فالأصح الكراهة

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ehzaz Ajmeri,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: