Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can a pregnant woman get divorce?

Can a pregnant woman get divorce?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Can a pregnant woman get a divorce? As salaam alaykum, I’m currently 5 months pregnant, and am in constant dispute with my husband. We’ve been married a year only and this is my second marriage. My husband and I fight daily on small issues and sometimes religious and treats me like trash. I’m so heartbroken everyday, even sometimes want to take my own life because I dont wanna be a divorcee again. People might think I’m the problem but don’t know what I’m enduring. Can ask for a divorce while pregnant? What’s the ruling regarding a pregnant woman getting a divorce? Jazzak Allahu khayran!

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We take note of your past and present marriage. We understand the consequences of divorce and your fear of another divorce. You are young in this marriage. Your pregnancy is an indication of the success of your marriage.

We advise you to identify a person you could confide in to discuss the types of disputes between you and your husband. Let the person honestly analyse the issues and advice you of effective ways to overcome the disputes.

Be positive and determined to make this marriage successfull.Do not consider or ask for divorce. The thought of divorce is an expression of a negative mind set. Change your mind set and move forward. Failure in life is not to fall, but to avoid waking up after the fall. We advise you to make dua to Allah and to adopt all possible means to make your marriage successful.

You enquire whether a pregnant woman can ask for divorce and get a divorce. In the context of your situation, you should consider the above mentioned advices. If you did not adopt all possible means to resolve the disputes, it would be irresponsible of you to seek divorce.

However, divorce issued during pregnancy is valid. {1}[i]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridwaan Ibn Khalid Esmail (Kasak)

Student Darul Iftaa
Katete, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[i] خیر الفتاوی 5/224 مکتبہ امدادیۃ

 

الأصل للشيباني ط قطر (4/ 392)

 وإذا أراد الرجل أن يطلق امرأته وهي حامل فإن شاء أن يطلقها عند غرة الهلال وإن شاء ففي أي الشهر شاء، وإن شاء أن يتم ما بقي من الطلاق طلقها أخرى بعدما يمضي شهر من التطليقة الأولى، ثم يطلقها تطليقة أخرى بعدما يمضي (3) شهر آخر، فقد بانت بثلاث تطليقات، وأجلها أن تضع حملها. وهذا قول أبي حنيفة وأبي يوسف. وأما محمد فيقول: طلاق الحامل للسنة تطليقة واحدة، لا يقع عليها وهي حامل للسنة أكثر من واحدة، ثم يدعها حتى تضع حملها. وهو قول زفر. وبلغنا ذلك عن عبد الله بن مسعود والحسن البصري وجابر بن عبد الله

الناشر: دار ابن حزم، بيروت – لبنان

الطبعة: الأولى، 1433 هـ – 2012

 

 

{2}الأصل للشيباني ط قطر (4/ 393)

وعدة الحامل أن تضع حملها بعد الطلاق [ولو] بيوم (3) أو أقل من ذلك أو أكثر.

الناشر: دار ابن حزم، بيروت – لبنان

الطبعة: الأولى، 1433 هـ – 2012

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 90)

أفضل طلاق الحامل أن يطلقها واحدة ثم يدعها حتى تضع حملها» وبه نقول إن ذلك أفضل ولا كلام فيه

الناشر: دار الكتب العلمية

الطبعة: الثانية، 1406هـ – 1986

 

فتاوى قاضي خان 1/500

و ان كانت حاملا فعدتها بوضع الحمل حرة كانت او امة

قديمي كتب خانه

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 232)

وحل طلاقهن) أي الآيسة والصغيرة والحامل (عقب وطء) لأن الكراهة فيمن تحيض لتوهم الحبل وهو مفقود هنا

ناشر: دار الفكر-بيروت

الطبعة: الثانية، 1412هـ – 1992

 

 

 

اپکے مساءل اور انکا حل 5/365 مکتبہ لدہیانوی

 

فتاوی دار العلوم د یوبند 1/477 دار الاشاعت کراچی

 

فتاوی دار العلوم دیوبند 2/498 دار الاشاعت کراچی

 

فتاوی رحیمیہ 6/257 دار الاشاعۃ

 

فتاوی حقانیہ 4/451

 

امداد الفتاوی2/505 مکتبہ دار العلوم کراچی

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.