Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Jum’ah Salah in a particular area

Jum’ah Salah in a particular area

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu alaickum
We constructed a new masjid in Thiruvannamalai, Tamil Nadu, India.
6 to 15 members regularly comes for prayer at 5 times. But total strength is 30 to 50 people living in this boundary. Shall we conduct Jumma here ? According to hanafi please intimate me soon, I should take some necessary steps to conduct Jumma.
Thank you

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

In principle, Jum’ah salah can be performed only in a town or city. Thiruvannamalai is a big town. Jum’ah Salah performed anywhere in Thiruvannamalai is valid. The minimum number of people for the validity of Jum’ah Salah is four. If there is a Jaami’ Masjid in Thiruvannamalai, then it is advisable for all to perform Jum’ah there. If there is a need to establish Jum’ah elsewhere due to circumstances, for example, The Jaami’ Masjid is far, then Jum’ah may be established elsewhere in the town. [1]

And Allāh Ta῾āla Knows Best


Rajeeb Qasimi

Kerala, India


Check and approved

Mufti Ebrahim Desai

 

لَا تَصِحُّ الْجُمُعَةُ إلَّا فِي مِصْرٍ جَامِعٍ ، أَوْ فِي مُصَلَّى الْمِصْرِ ، وَلَا تَجُوزُ فِي الْقُرَى ) لِقَوْلِهِ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ { لَا (1 جُمُعَةَ وَلَا تَشْرِيقَ وَلَا فِطْرَ وَلَا أَضْحَى إلَّا فِي مِصْرٍ جَامِعٍ ([1] هداية مع فتح القدير 3196)

أما المصر الجامع فشرط وجوب الجمعة وشرط صحة أدائها عند أصحابنا حتى لا تجب الجمعة إلا على أهل المصر ومن كان ساكنا في توابعه وكذا لا يصح أداء الجمعة إلا في المصر وتوابعه فلا تجب على أهل القرى التي ليست من توابع المصر ولا يصح أداء الجمعة فيها (بدائع الصنائع 1259)

فقد ذكر الإمام السرخسي أن الصحيح من مذهب أبي حـــنيفة جواز إقامتها في مصر واحد في مسجدين وأكثر به (2 نأخذ لإطلاق «لا جمعة إلا في مصر» شرط المصر فقط، وبما ذكرنا اندفع ما في البدائع من أن ظاهر الرواية جوازها في موضعين لا في أكثر وعليه الاعتماد اهـ فإن المذهب الجواز مطلقا بحر(شامي 2144)

3)  متعدد مساجد میں جو جمعہ کی نمازیں ہوتی ہیں، یہ سب ہو جاتی ہیں مگر اولی اور افضل  یہ ہے کہ جمعہ کی نماز جہاں تک ممکن ہو ایک جگہ ہو ورنہ سخت حاجت اور ضرورت میں دو یا تین جگہ کی جاۓ بلا ضرورت زیادتی مکروہ ہے  (کفایت المفتي 3/289)

 4)  وأما الكلام في مقدار الجماعة فقد قال أبو حنيفة ومحمد: أدناه ثلاثة سوى الإمام، (بدائع الصنائع 1268)  

5) (و) السادس:(الجماعة) وأقلها ثلاثة رجال (ولو غير الثلاثة الذين حضروا) الخطبة (سوى الإمام)(شامي 2151)  

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: