Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Do i have to pray Salaah with Jama’ah first or do Qadha Salaah first?

Do i have to pray Salaah with Jama’ah first or do Qadha Salaah first?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Below are my questions.

1) I have a lipoma (https://en.wikipedia.org/wiki/Lipoma) in the back of the head. My mother told me that it got bigger with time. The doctor told me that we can remove it (after having cut the hair of that area in the head).
The lipoma is not hurting me but it just seems that I have a bump in the back if the head.
Is it permissible to remove it?

2) If someone has some qadha salaah to make up (less than six) and he his at the masjid and iqamah is being given, can he pray the prayer in congregation or does he has to make up the qadha salaah first? If he prays in congregation, will his salaah need to be repeated once he makes up his qadha salaah?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

1) It is permissible for you to treat the lipoma. (1)

2) A person that has no qadha Salāh or lesser than six qadha Salāh is known as Sahib-e- Tarteeb. A Sahib-e-Tarteeb must make qadha of his missed Salats before performing the present Salats. However, there are three exceptions to that:

 1) (ضيق الوقت ((Shortage of time). If the time is so short and he fears that if he performs the qadha Salāh his present Salāh will become qadha.

2) (النسيان) (Forgetfulness, obliviousness). He forgot to make qadha.

3) The qadha Salats are six or more. (2)

In these three instances the present Salats will be valid.

If a Sahib-e-Tarteeb joins the jamat deliberately (knowing the fact that he still needs to make up qadha)and performs the Salāh, he will have to first pray the qadha in sequence and then repeat his Salāh that was performed with jamat.(3)

And Allah Ta’āla Knows Best

Zakir Husain

Student DarulIftaa
Michigan, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrāhīm Desai.

(١)وأما قوله المتفلجات للحسن فمعناه يفعلن ذلك طلبا للحسن وفيه إشارة إلى أن الحرام هو المفعول لطلب الحسن أما لواحتاجت إليه لعلاج أو عيب في السن ونحوه فلا بأس (شرح النووي على صحيح مسلم (١٤/١٠٧) دار إحياء التراث العربي)

قال أبو جعفر الطبري في حديث ابن مسعود دليل على أنه لا يجوز تغيير شي من خلقها الذي خلقها الله عليه بزيادة أو نقصان التماس الحسن لزوج أو غيره سواء فلجت أسنانها أو وشرتها أو كان لها سن زائدة فأزالتها أو أسنان طوال فقطعت أطرافها وكذا لا يجوز لها حلق لحية أو شارب أو عنفقة إن نبتت لها لأن كل ذلك تغيير خلق الله (تفسير القرطبي (٥/٣٩٣) دار الكتب المصرية)

(٢)الترتيب بين الفائتة والوقتية، وبين الفوائت مستحق، ويسقط بأحد ثلاثة أشياء، ضيق الوقت المستحب، في الأصح والنسيان واذا صارت الفوائت ستا،غير الوتر،فانه لا يعد مسقطا، وإن لزم ترتيبه ولم يعد الترتيب بعودها إلي القلة، ولا بفوت حديثة بعد ست قديمة،علي الأصح فيهما، فلو صلي فرضا، ذاكرا فائتة،ولو وترا فسد فرضه فسادا موقوفا. فان خرج وقت الخامسة،مما صلاه بعد المتروكة،ذاكرا لها، صحت جميعها،فلا تبطل بقضاء المتروكة بعده.(امداد الفتاح شرح نور الإيضاح،٤٥٨)

القضاء كا لأداء، فتقضي الفوائت مرتبتة، فعن ابن مسعود أن المشركين شغلوا رسول الله صلي الله عليه وسلم عن أربع صلوات يوم الخندق حتي ذهب من الليل ما شاء الله فأمر بلالا فأذن وأقام، فصلي الظهر ، ثم أقام فصلي العصر ثم أقام فصلي المغرب، ثم أقام فصلي العشاء. فالترتيب بين الفروض الخمسة والوترأداء وقضاء مستحق لازم، فيجب أن يرتب بين الصلوات الفائتة القليلة، وبين الوقتية إذا كان الوقت يتسع لها. ويسقط الترتيب بضيق الوقت، فلا يؤخر الوقتية لقضاء الفائتة، ويسقط بالنسيان، لانه لا يقدر أن يقضي الفائتة مع النسيان، فلا يكلف الله نفسا إلا وسعها. ويسقط ايضا بكثرة الفوائت، بأن تكون ستا غير الوتر،لدخولها في حد التكرار، ووجوب الترتيب في هذه الحالة فيه حرج(الفقه الحنفي في ثوبه الجديد،١/٣٠٨،دار القلم)

لا تجوز صلاة الوقتية إذا كان عليه فائتة إلا في ثلاثة مواضع: الخ فتصح الوقتية قبل الفائتة في هذه المواضع الثلاثة.(نهاية المراد،٦٠٧،دار البيروني)

(٣) لو صلي فرض ذاكرا أن عليه فائتة قبله فسد فرضه فسادا موقوفا عند أبي حنيفة وباتا عند هما ومعني الوقف عنده أنه ان لم يقض الفائتة حتي لو صلي ستا وهو ذاكر لها عاد الكل صحيحا، مثاله: فاته صلوة الفجر فصلي الظهر والعصر والمغرب والعشاء والفجر من اليوم الثاني وهو ذاكر الفوائتة في كل واحدة منها فهذه الخمس فاسدة فسادا موقوفا عنده، فان صلي الظهر من اليوم الثاني قبل أن يقضي الفائتة صحت الظهره والخمس التي قبلها وان قضي الفائتة قبل ظهر اليوم الثاني تقرر فساد الخمس وصحت الظهروهذا ما يقال صلوة تصحح خمسا وصلوة تفسد خمسا فالتي تصحح هي ظهر    اليوم الثاني اذا اداها قبل الفائتة والتي تفسد هي الفائتة اذا قضاها قبل ظهر اليوم الثاني هكذا قالوا والذي ينبغي انهه اذا دخل وقت الظهرمن اليوم الثاني عادت الخمس صحيحة لصيرورتها مع الفائتة الاولي ست فوائت بدخوله حتي وان قضي الفائتة حينئذ قبل ظهر اليوم الثاني لا تفسد الخمس ايضا (غنية المتملي شرح منية المصلي،٥٣٠، مكتبه رشيدية)                               

 

 

pastedGraphic.pngpastedGraphic_1.png

فتاوی محمودیۃ ٧/٣٧٦،فاروقیہ

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: