Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Ghusl after child birth

Ghusl after child birth

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am pregnant right now. Please advice me on how to perform ghusl  after child brith.

Also the dua to pray and any additional prayer or namaz i should do after the ghusl.

Some people have adviced me that i should only takea bath on the 40th day after child brith; some say i should immediately get pure as soon as the impurity stop. Please also advise on when and how my ghusl will be valid.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The bleeding after child birth is called Nifaas. The maximum period of Nifaas is 40 days. If you bleed for 40 days or more, then upon the completion of the 40th day, your Nifaas has ended.  You will have to take a compulsory bath and resume your obligations of Salah. If your bleeding ended before 40 days and you are certain that there wont be any further bleeding, then take a compulsory bath and resume your obligation of Salah, you cannot wait for 40 days. If you wish to take a bath during your bleeding period to refresh yourself, you may do so.

And Allah Ta’āla Knows Best


Syed Haneef Ahmed

Student Darul Iftaa

New York, U.S.A


Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 Fatwa Darul Uloom Deoband vol.1/pg.124

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 35)

(وَأَمَّا) الْغُسْلُ الْمَفْرُوضُ فَثَلَاثَةٌ: الْغُسْلُ مِنْ الْجَنَابَةِ، وَالْحَيْضِ، وَالنِّفَاسِ أَمَّا الْجَنَابَةُ فَلِقَوْلِهِ تَعَالَى {وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا} [المائدة: 6] ، أَيْ: اغْتَسِلُوا وقَوْله تَعَالَى {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلا جُنُبًا إِلا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا} [النساء: 43] ،

 

الفتاوي التاتارخانية (1/537)

و ليس لقليله غاية علي ظاهر رواية اصحابنا ، و ليس بتقدير لاقل النفاس، حتى اذا انقطع الدم فيما دون ذالك يكون نفاسا،و في الحجة: اقله ساعة واحدة، و في الخزانة: هذا مروي عن محمد رحمه الله ، و في السراجية: و عليه الفتوى 

و اكثر مدة النفاس مقدر باربعين يوما عندنا

 

المحيط البرهاني(1465)

يجب ان يعلم بان النفاس هو الدم الذي يخرج عقيب الولادة،

و في حديث ابي الدرداء و ابي هريرة رضي الله تعالي عنهما قالا : وقت رسول الله صلى الله عليه و سلم اربعين صباحا، الا ان تري الطهر قبل ذالك. و في حديث انس رضي الله تعالي عنه قال : وقت رسول الله صلى الله عليه و سلم  للنفساء اربعين يوما الا ان تري الطهر قبل ذالك. و ان زاد الدم علي الأربعين، فاالزيادة على الازبعين استحاضة

 

 Aap kay Masaail Aur Unka Hal vol.2/pg.78-79

Jaamiul Fatawa vol.5/pg.193

 


This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: