Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it be permissible to sell such type of clothing?

Is it be permissible to sell such type of clothing?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am selling ladies clothes that are completely covered but have half sleeves or three fourth sleeves. Is it permissible to sell such clothes to muslims as well as non muslims? Since they are not covering the satr of a woman completely and I know that most of the women dont cover themselves here in India, will it be as if I am helping them in sinning? I read that such clothes should not be sold if we know that the customer will wear it in front of non mehrams because there is an ayat in the Quran which says – Do not help one another in sinning. Will my earning be haram or halal? Please help!

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.  

Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātu

 

 

In principle, it is permissible to sell things that can be used both in a permissible manner and impermissible manner. The clothing items that you mentioned in your query can be used in a permissible manner — i.e. that the woman wears such clothes inside her home in the presence of her husband; and they can also be used in an impermissible manner – i.e. the woman wears those clothes outside the home in the presence of ghair mahram men. Therefore, it will be permissible to sell such clothes. If the woman uses the clothes in an impermissible manner, it is her responsibility and act; you will not be sinful.

 The income gained through selling long dresses with or without sleeves is      Halaal,[1]

 

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Wassalāmu ῾alaykum 

Jibran Kadarkhan

Student Dārul Iftā

Mauritius

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai

 

  [1]

وعلم من هذا انه لا يكره بيع ما لم تقم به كبيع الجارية المغنية والكبش النطوح والحمامة الطيارة.

.(رد المحتار،فصل فى البيع،6/385,سعيد)

 يجوز بيع البربط والطبل والمزمار والنرد، وأشباه ذلك في قول أبي حنيفة، وعندهما لا يجوز بيع هذه الأشياء.

وجه قولهما: إن هذه الأشياء أعدت للمعصية حتى صارت بحال لا يستعمل إلا في المعصية، فسقطت ماليتها والتحقت بالعدم، ومن شرط جواز البيع المالية.

ولأبي حنيفة: إن هذه الآلات ليست بمحرمة العين، وكونها آلة المعصية إنما يوجب سقوط التقوم والمالية إذا كانت متعينة للمعصية، وهذه الأشياء لم تتعين آلة للمعصية؛ لأن الانتفاع بهذه الأشياء ممكن بوجه حلال بأن يجعل النرد صنجات الموازين، والبربط والطبل والدف ظروف الأشياء، وإذا لم تكن متعينة للمعصية تقومها كالمعيبة فإنه لما تصور الانتفاع يعينها بطريق حلال لا يسقط تقومها وماليتها حتى جاز بيعها كذا ههنا

 

(محيط البرهانى،9/334،ادارة القران)

 

 

اگر کوءی چيز لباس ايسا ہے جس کا جائز بھی استعمال ہوسکتا ہے ،اور ناجائز استعمال بھی ہو سکتا ہو ،تو ايسے لباس اور ايسی چيز کی خريد و فروخت شرعا جائز ہے، اب اگر کوئی اس کو خريد کر اس کا نا جائز استعمال کرتا ہے تو يہ اس کا گناہ اس خريدار پر ہوگا،

(فقہی مقالات:3/100)

 

 

کتاب الفتاوی:(5/271)

 

فتاوى دار العلوم زكريا،5/144،زمزم

 

 

 

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: