Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Retweeting: What is the Shari’ah perspective?

Retweeting: What is the Shari’ah perspective?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I understand that there is a difference of opinion regarding the permissibility of digital pictures of animate beings, while the opinion of ḥurmat (impermissibility) is arguably stronger and closer to taqwā. Picture-making has severe punishments associated with it, mentioned by Rasūlullāh (صلى الله عليه وسلم) in the Aḥādīth. Due to the advent of technology, such pictures are extremely widespread today; it is nearly impossible to avoid them. Unfortunately, very few people are cautious.

According to this fatwā from AskImam (Title: Is facebook permissible for Islamic radio stations?; http://www.askimam.org/public/question_detail/19461), the permissibility of using social media sites depends upon how “sharīʿah-compliant” one’s profile is. I would like to ask some specific questions regarding the use of Twitter in light of the view of digital pictures of animate beings being prohibited (I will thus refer to such pictures as “impermissible pictures”). Kindly elaborate where needed.

1. Is it permissible to Retweet a Tweet whose author has an impermissible profile picture? The effect of this would be that all followers of the user who made the Retweet and all viewers of that user’s profile page would also see the impermissible picture next to the Retweet.

2. Is it permissible to favorite the Tweet of a user who has an impermissible profile picture? The effect of this would be that anyone who views the profile of a user who favorites such a Tweet may see it with the impermissible profile picture in the favorites tab.

3. Is it permissible to follow a user who has an impermissible profile picture and/or favorites Tweets with impermissible pictures and/or shares impermissible pictures on one’s profile? The result of this would be that the one following such a user would see the impermissible pictures on one’s home timeline.

4. Is a picture of an animate being with no facial features except the eyes considered impermissible? What is the ruling if this picture is of (a) a male, (b) a female, or (c) some other creature? For (a) and (b), it might also be worth differentiating between the picture being of the opposite sex and same sex of the viewer.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Retweeting, following, or marking as favorite the tweets of a twitter user who has an impermissible picture as his profile picture is impermissible. 

An animate being will cease to be animate when all the facial features are removed. If the eyes are present, it will remain animate; thus, impermissible.  Furthermore, viewing of animate pictures of the same gender is impermissible and more so in regards to the opposite gender.     

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 شرح السير الكبير-ن2 (4/ 160)

وَإِنْ كَانَ التِّمْثَالُ مَقْطُوعَ الرَّأْسِ أَوْ مَمْحُوَّ الْوَجْهِ فَهُوَ لَيْسَ بِتِمْثَالٍ .

 حلبي صغير (ص: 106)

لو محا وجه الصورة فهو قطع رأسها

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 362)

قوله: “مقطوعة الرأس” لا تزول الكراهة بوضع نحو خيط بين الرأس والجثة لأنه مثل المطوق من الطيور كذا في الشرح ومثل القطع طلبه بنحو مغرة أو نحته أو غسله ومحو الوجه كمحو الرأس

Ahsanul Fataawa V.8/201

Fataawa Mahmudiyyah V.19/501

Aap ke Masail aur unka Hal V.8/462

حاشية الصاوي على الشرح الصغير = بلغة السالك لأقرب المسالك (2/ 501)

وَالْحَاصِلُ أَنَّ تَصَاوِيرَ الْحَيَوَانَاتِ تَحْرُمُ إجْمَاعًا إنْ كَانَتْ كَامِلَةً لَهَا ظِلٌّ مِمَّا يَطُولُ اسْتِمْرَارُهُ، بِخِلَافِ نَاقِصِ عُضْوٍ لَا يَعِيشُ بِهِ لَوْ كَانَ حَيَوَانًا، وَبِخِلَافِ مَا لَا ظِلَّ لَهُ كَنَقْشٍ فِي وَرَقٍ أَوْ جِدَارٍ. وَفِيمَا لَا يَطُولُ اسْتِمْرَارُهُ خِلَافٌ، وَالصَّحِيحُ حُرْمَتُهُ وَالنَّظَرُ إلَى الْحَرَامِ حَرَامٌ، وَمَا تَصْوِيرُ غَيْرِ الْحَيَوَانِ كَالسُّفُنِ وَالْأَشْجَارِ فَلَا حُرْمَةَ فِيهِ،

جن تصاویر کا بنانا اور گہر می رکہنا ناجائز ہے، ان کا ارادہ اور قصد کے ساتہ دیکہنا بھی ناجائز ہے، البتہ تبعا بلا قصد نظر پڑ جاۓ تو مضائقی نھیں،جیسے کوئ اخبار یا کتاب مصوّر ہے، بلا ارادہ تصویر بہی سامنے آجاتی ہے، اس کا مضائقہ نہیں (جواہر الفقہ، ج7، ص264)

 

بعض اکابر کا معمول تو یہ تھا کہ اخبار پڑھنے سے پہلے تصویریں مٹا دیا کرتے تہے- بعض تصویروں پر ہاتہ رکہ لیتے تھے ہم ایسے لوگوں کے لۓ یہ بھی غنیمت ہے کہ اخبار پڑہ کر تصویریں بند کر کے رکہ دیں –( آپ کے مسائل اور ان کا حل، ج 8  ،ص462

 

لیکن استعمال تصویر کی ممانعت احادیث میں مذکور ہے اس مے سے چار قسم کی تصویریں شرعا مستثنی ہیں اور فقہاء مذاہب نے ان کو مستثنی قرار دیا ہے-

اول سر کٹی ہوئی تصویر (2) وہ تصویر جو پامال و ذلیل ہوں (3) اتنی چھوٹی کہ اگر کھڑےہو کر اور تصویر کو زمین پر رکہ کر دیکھا جاۓ تو اعضاء کی تشریح پوری نظر نہ آۓ (4) بچوں کی گریا جو مکمل نہ ہوں- بلکیہ نا تمام تصویریں جیسے پہلی بچوں کی ہوا کرتی تھیں (فتاوی دار العلوم دیوبند، ج2،ص827)

Tasweer ki Shar’i Ahkam PG.77-78


This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: